Page 152 - Uvahy o podnikani
P. 152

Prezident zavolal nadporučíka Andrewa Rowana a dal mu
            úlohu nájsť Garciu a doručiť mu správu. Rowan sa nepýtal,
            kto je Garcia, kde ho nájde a ako sa k nemu dostane. Pre-
            vzal úlohu, odišiel a o tri týždne sa vrátil do Washingtonu
            s vybavenou povinnosťou. Svet podnikov a podnikania bude
            iný. Nebude možné detailne opísať strategické ciele a pres-
            né postupy k nim. Pracovníci, ktorí budú vyžadovať presné
            inštrukcie, nebudú potrební, pretože stratégia bude často
            formulovaná nasledovne: „Nájdite Garciu!“ Tí, ktorí ho náj-
            du a splnia svoju misiu, sa stanú lídrami. Chýbajú nám ľudia
            typu Rowan. V podnikoch i v spoločnosti. Takmer každý chce
            presné inštrukcie, analýzy a alibi pre prípad zlyhania. Musí-
            me hľadať odvážnych Rowanov schopných vyriešiť problémy,
            ktoré ešte nikto pred nimi neriešil. Bez zbytočných slov.

            Treba zlepšiť komunikáciu! A čo to je?

                Naším kľúčovým problémom je komunikácia, musíme
            lepšie komunikovať – takto definujú v mnohých podnikoch
            svoj kľúčový problém. Niektorí si pod komunikáciou pred-
            stavujú výmenu informácií, ďalší integráciu  počítačových
            prostriedkov, otvorený dialóg, spätné väzby, empatiu, vizu-
            alizáciu informácií atď. Ťažko lepšie komunikovať, ak nemá-
            me spoločný jazyk. Na zlepšenie komunikácie sa zavedú for-
            muláre, porady, workshopy, informačné tabule, pozvú sa
            psychológovia, moderátori alebo mediátori. Komunikácia
            nie je výmenou informácií, ani konverzácia, ani vcítenie sa
            do pocitov druhého človeka. Je to druh interakcie, ktorého
            následkom je vzájomná koordinácia akcie, činností a operácií.
            Je to teda základná podmienka akejkoľvek zmeny alebo ino-
            vácie. Pri mnohých špecializovaných jazykoch v podniku je
            účinná koordinácia akcie problematická. Podniky potrebujú



                                      154
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157