Page 150 - Uvahy o podnikani
P. 150

že až na  problémy s  ich realizáciou všetko funguje. Je to
            úsmevné. Stratégia nie je to, čo manažéri hovoria, plánujú
            a prezentujú, ale to, čo skutočne robia, to, čo dokážu rea-
            lizovať. Vo chvíľke úprimnosti každý manažér priznáva, že
            jeho hlavným problémom je rozdiel medzi plánmi a realitou.
            Problémom môže byť aj tvrdohlavé zotrvávanie na naplnení
            stratégie, pretože okolie podniku, podmienky na trhu, aktivi-
            ty konkurentov a mnoho ďalších faktorov sa mení tak rýchlo,
            že dôležitou schopnosťou podniku sa stáva strategická fle-
            xibilita – schopnosť reagovať na zmeny, korigovať stratégiu,
            rýchlo  naprávať chyby a učiť sa.

            Aj vy sa vo svojom rozhodovaní usilujete eliminovať riziko?
                Mnohí podnikatelia sa usmievajú pri spomienkach
            na  začiatky svojich firiem, keď firma rástla neskutočnou
            rýchlosťou a oni ani nevedeli, čo nevedia. Mali však odva-
            hu, nadšenie a  energiu. Určite nie je namieste, aby firma
            uvádzala na  trh nevyskúšané výrobky a  vystavovala riziku
            svojich zákazníkov a svoju povesť. Ak však bude firma pre-
            osievať inovatívne nápady sitom analýzy rizika a návratnosti
            investícií, môže sa stať, že najlepšie myšlienky zabije hneď
            na začiatku. Naše firmy sú plné ustráchaných alibistov, ktorí
            posielajú stovky mailov a analýz, alebo neurobia radšej nič,
            akoby sa podujali na veľký odvážny projekt.

            Počúvate svojho zákazníka? Ignorujte ho!
                Otázkou však je, či naozaj počúvame zákazníka, ale-
            bo necháme za neho rozprávať niekoho iného – papierové
            prieskumy trhu, sebavedomého a  „neomylného“ manažé-
            ra, analytikov od stola, vývojových pracovníkov, ktorí nieke-
            dy živého zákazníka a jeho procesy ani nevideli. Zákazníka



                                      152
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155