Page 145 - Uvahy o podnikani
P. 145
prístupu. Urobte si prehľad literatúry o technických ino-
váciách a manažmente a nenájdete medzi autormi žiadne
prepojenie. Dalo by sa niekedy hovoriť aj o intelektuálnom
inceste. Ľudské poznanie vždy nachádzalo zovšeobecnenie
v prácach filozofov. Kde sú ich práce v našom vzdelávaní
dnes? A nielen filozofia, ale aj logika, matematika, psycho-
lógia vo vzdelávaní manažérov, technikov a podnikateľov?
Dávame úroveň kvality vzdelávania stále nižšie a nazýva-
me to flexibilitou alebo reformou. Máme ilúziu, že počítače
a internet nám prinášajú informačnú a znalostnú spoločnosť
a v skutočnosti je to spoločnosť dezinformačná a nevedomá,
ako vo svojej knihe Teória nevzdelanosti píše Konrad Paul
Liessmann. Tento autor ďalej uvádza: „... reformátori vzde-
lanosti všetkého druhu majú nenávisť k tradičnému pojatiu
vzdelanosti. Je im očividne tŕňom v oku, že by ľudia mohli
získať vzdelanie neúčelové, súvislé, obsahovo ukotvené v tra-
díciách veľkých kultúr, ktoré by ich nielen formovalo, ale
umožnilo by im aj nezávislosť od diktátu doby a módnych
vĺn. Vzdelaní ľudia by totiž boli všetko iné ako bezproblémo-
vo fungujúce, flexibilné, mobilné a tímovo zviazané klony,
aké by mnohí radi videli ako výsledné produkty vzdelávacie-
ho procesu.“
Ľudia, ktorým chýba skutočné vzdelanie, potrebujú
pomoc a hľadajú ju často u poradcov. Lenže mnohí porad-
covia vzdelanie a znalosti tiež nemajú, akurát svoju nezna-
losť vedia lepšie maskovať. Pripomínajú niekedy šamanov
poskakujúcich okolo horúceho ohňa a pokrikujúcich módne
manažérske heslá.
Predstavte si vinára, ktorý má znalosť pestovania hroz-
na, jeho zberu v správnom čase, jeho spracovania na víno
a jeho ošetrovania a skladovania. Poznám mnohých vinárov,
147