Page 144 - Uvahy o podnikani
P. 144
Firmy často obviňujú školy z neschopnosti pripraviť
študentov na okamžité použitie v praxi. Myslím si, že túto
úlohu budú musieť na seba stále viac preberať samotné
podniky, pretože školy nie sú schopné rýchlo meniť svoje
osnovy a poslanie škôl je širšie, ako iba príprava na profe-
siu. V Nemecku majú dva typy vysokých škôl – univerzity,
ktoré pripravujú študentov viac teoreticky a komplexnejšie
a hochschule, ktoré sa zameriavajú na prax. Na univerzitách
profesori so svojimi študentmi viac skúmajú, na vysokých
školách viac učia a riešia praktické projekty. Už dnes vzni-
kajú podnikové univerzity, ale aj podnikové stredné školy
a učňovské strediská.
Antické vzdelávanie sa chápalo predovšetkým ako pro-
ces samovzdelávania a zdokonaľovania človeka, rozvoja tela,
intelektu, ducha a duše. Objavovanie a pestovanie talentu,
spoznávanie súvislostí tohto sveta a rozvíjanie autonóm-
nej osobnosti, ktorá odhaľuje zmysel a svoje miesto v živote
spoločnosti. My sa dnes pokúšame vytvoriť linku, ktorá bude
produkovať ľudské zdroje (alebo stroje?) namiesto vzdela-
ných ľudských bytostí, pre linky, ktoré produkujú stále viac
zbytočných produktov so stále menším počtom „zdrojov“.
Ďalší problém vidím v špecializácii. Jeden z najväčších
polyhistorov Leonardo Da Vinci povedal: „Buďte si vedo-
mí, že všetko súvisí so všetkým, aby ste mohli uvádzať svo-
je diela do súladu s prírodou.“ G. Altschuller, geniálny ruský
vedec, inovátor a vizionár, povedal pár dní pred svojou smr-
ťou v roku 1998: „Ak ľudia dokážu vytvoriť silnú teóriu, ktorá
dovolí porozumieť technickej explózii, budú žiť v bláznivom,
ale vzrušujúcom a zaujímavom svete.“
Skratkovité vyučovanie jednoduchých módnych metód
budeme musieť nahradiť návratom k systémovému
146