Page 144 - Uvahy o podnikani
P. 144

Firmy často obviňujú školy z  neschopnosti pripraviť
            študentov na okamžité použitie v praxi. Myslím si, že túto
            úlohu budú musieť na  seba stále viac preberať samotné
            podniky, pretože školy nie sú schopné rýchlo meniť svoje
            osnovy a poslanie škôl je širšie, ako iba príprava na profe-
            siu. V Nemecku majú dva typy vysokých škôl – univerzity,
            ktoré pripravujú študentov viac teoreticky a komplexnejšie
            a hochschule, ktoré sa zameriavajú na prax. Na univerzitách
            profesori so svojimi študentmi viac skúmajú, na vysokých
            školách viac učia a  riešia praktické projekty. Už dnes vzni-
            kajú podnikové univerzity, ale aj podnikové stredné školy
            a učňovské strediská.
                Antické vzdelávanie sa chápalo predovšetkým ako pro-
            ces samovzdelávania a zdokonaľovania človeka, rozvoja tela,
            intelektu, ducha a duše. Objavovanie a pestovanie talentu,
            spoznávanie súvislostí tohto sveta a  rozvíjanie autonóm-
            nej osobnosti, ktorá odhaľuje zmysel a svoje miesto v živote
            spoločnosti. My sa dnes pokúšame vytvoriť linku, ktorá bude
            produkovať ľudské zdroje (alebo stroje?) namiesto vzdela-
            ných ľudských bytostí, pre linky, ktoré produkujú stále viac
            zbytočných produktov so stále menším počtom „zdrojov“.
                Ďalší problém vidím v  špecializácii. Jeden z  najväčších
            polyhistorov Leonardo Da Vinci povedal: „Buďte si vedo-
            mí, že všetko súvisí so všetkým, aby ste mohli uvádzať svo-
            je diela do súladu s prírodou.“ G. Altschuller, geniálny ruský
            vedec, inovátor a vizionár, povedal pár dní pred svojou smr-
            ťou v roku 1998: „Ak ľudia dokážu vytvoriť silnú teóriu, ktorá
            dovolí porozumieť technickej explózii, budú žiť v bláznivom,
            ale vzrušujúcom a zaujímavom svete.“
                Skratkovité vyučovanie jednoduchých módnych metód
            budeme musieť nahradiť návratom k  systémovému



                                      146
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149