Page 146 - Uvahy o podnikani
P. 146

ktorí majú aj ucelený filozofický pohľad na víno a svet oko-
            lo nás. Tento vinár si pozve konzultanta, aby mu poradil,
            ako byť úspešnejším. Jeho rady ho pravdepodobne privedú
            k tomu, aby prestal pestovať hrozno a začal ho nakupovať
            (veď je to neproduktívna práca a veľké riziko). V ďalšej fáze
            „manažmentu zmien“ vinár prestane nakupovať hrozno, ale
            kupuje hotovú šťavu a napokon sa z neho stane obchodník,
            ktorý kúpi fľaše, uloží ich do pivnice a o pár rokov predá
            so ziskom. Výsledkom je absolútna strata znalostí a dlho-
            dobej konkurenčnej schopnosti. Nepripomína to vývoj
            v mnohých firmách a v našej „znalostnej“ spoločnosti?
                Tak ako sa vo firme nemôžeme venovať iba krátko-
            dobému úspechu, ani vzdelávanie sa nemôže orientovať
            na krátkodobé ciele. Aj preto sú potrebné univerzity, ktoré
            sú ,,nepružné“ a výskumné inštitúcie, ktoré robia základný
            výskum. Aj v podniku, aj v spoločnosti sú dôležitejšie tie veci,
            ktoré by sa meniť nemali, ako tie, čo sa meniť musia. Je to
            pevné jadro, ktoré spoločnosť drží pohromade – hodnoty,
            všeobecné vzdelanie, nezávislé bádanie a spoznávanie sveta.
            Týmto nechcem obhajovať tie akademické pracoviská, kto-
            ré už desaťročia ani poriadne nevzdelávajú, ani neskúmajú
            a oháňajú sa ideálmi akademických slobôd.
                Málokto vie, že ponuku stať sa prvým rektorom Harvard-
            skej univerzity dostal Jan Amos Komenský. Odmietol ju, pre-
            tože Harvard vtedy ešte nebol Harvardom. Škoda. Komen-
            ský sa pred takmer piatimi storočiami zamýšľal nad snahami
            hľadať  nové formy  vzdelávania  takto:  „... hľadá  sa  spôsob,
            podľa ktorého by tí, ktorí učia, učili menej, tí však, ktorí sa
            učia, naučili by sa viac, spôsob, podľa ktorého by v školách
            bolo menej hluku, nechuti a márnej práce, avšak viac pokoja,
            radosti a pevného výsledku...“ „... Učitelia sa snažia väčšinou



                                      148
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151