Page 146 - Uvahy o podnikani
P. 146
ktorí majú aj ucelený filozofický pohľad na víno a svet oko-
lo nás. Tento vinár si pozve konzultanta, aby mu poradil,
ako byť úspešnejším. Jeho rady ho pravdepodobne privedú
k tomu, aby prestal pestovať hrozno a začal ho nakupovať
(veď je to neproduktívna práca a veľké riziko). V ďalšej fáze
„manažmentu zmien“ vinár prestane nakupovať hrozno, ale
kupuje hotovú šťavu a napokon sa z neho stane obchodník,
ktorý kúpi fľaše, uloží ich do pivnice a o pár rokov predá
so ziskom. Výsledkom je absolútna strata znalostí a dlho-
dobej konkurenčnej schopnosti. Nepripomína to vývoj
v mnohých firmách a v našej „znalostnej“ spoločnosti?
Tak ako sa vo firme nemôžeme venovať iba krátko-
dobému úspechu, ani vzdelávanie sa nemôže orientovať
na krátkodobé ciele. Aj preto sú potrebné univerzity, ktoré
sú ,,nepružné“ a výskumné inštitúcie, ktoré robia základný
výskum. Aj v podniku, aj v spoločnosti sú dôležitejšie tie veci,
ktoré by sa meniť nemali, ako tie, čo sa meniť musia. Je to
pevné jadro, ktoré spoločnosť drží pohromade – hodnoty,
všeobecné vzdelanie, nezávislé bádanie a spoznávanie sveta.
Týmto nechcem obhajovať tie akademické pracoviská, kto-
ré už desaťročia ani poriadne nevzdelávajú, ani neskúmajú
a oháňajú sa ideálmi akademických slobôd.
Málokto vie, že ponuku stať sa prvým rektorom Harvard-
skej univerzity dostal Jan Amos Komenský. Odmietol ju, pre-
tože Harvard vtedy ešte nebol Harvardom. Škoda. Komen-
ský sa pred takmer piatimi storočiami zamýšľal nad snahami
hľadať nové formy vzdelávania takto: „... hľadá sa spôsob,
podľa ktorého by tí, ktorí učia, učili menej, tí však, ktorí sa
učia, naučili by sa viac, spôsob, podľa ktorého by v školách
bolo menej hluku, nechuti a márnej práce, avšak viac pokoja,
radosti a pevného výsledku...“ „... Učitelia sa snažia väčšinou
148