Page 129 - Uvahy o podnikani
P. 129

a odboru, prepájať svety dizajnu, nových materiálov, techno-
          lógií a pod. Nedávno sme diskutovali s Miloslavom Karaffom
          zo spoločnosti Elcom v Prešove. Hovoril o stratégii polievky.
          Keď príde človek do reštaurácie a objedná si polievku, dosta-
          ne pomerne rýchlo kvalitné jedlo. Keď si má urobiť podob-
          nú polievku doma a pokúsil by sa vyrobiť si aj všetky ingre-
          diencie, bude mu to trvať veľmi dlho, výsledok sa nemusí
          podariť a  cena polievky bude pravdepodobne veľmi vyso-
          ká. Podobne je to s inováciami – na trhu je množstvo ingre-
          diencií, treba vymyslieť iba správnu polievku. Inovátori teda
          nepotrebujú neustále vymýšľať koleso, potrebujú prekonať
          hranice svojho odboru a myslenia, potrebujú mať správne
          informácie o nových riešeniach vo svete a znalosti, ako robiť
          inovácie orientované na zákazníkov (nie iba vyvíjať výrobky
          a potom rozmýšľať, kto si ich kúpi. Kľúč k inováciám nie je
          ani tak vo vynachádzaní a objavovaní, ale hlavne v sieťova-
          ní, spolupráci, v schopnosti prichádzať s novými riešeniami,
          ktoré príjemne prekvapia zákazníkov a sú správne uvedené
          na trh. Firma Elcom to takto robí a dokáže vyvážať elektro-
          niku do Číny a robiť náročné inovatívne riešenia v oblasti
          osvetlenia, optiky, medicíny alebo výrobných procesov.
             Aká  je  teda  správna  odpoveď?  Sú  úspešnejší  inovátori
          alebo imitátori? Imitátori, ktorí kopírujú (aj to často nedo-
          konale) a pokúšajú sa odlíšiť iba nižšou cenou, nemusia mať
          úspech a často doplatia na krvavú vojnu znižovania nákla-
          dov. Úspešní sú však inovační imitátori, rovnako ako inováto-
          ri, ktorí nie sú zahľadení iba do svojho riešenia, poznajú svet
          svojho zákazníka, alebo vytvárajú úplne nový svet zákazníkov.
         Jediný, kto rozhoduje o úspechu inovácie, je zákazník. Byť
          druhý môže byť niekedy naozaj výhodnejšie, stačí sa pozrieť
          na príklady z cyklistických pelotónov. Pri inováciách sa ten



                                   131
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134