Page 128 - Uvahy o podnikani
P. 128

si ho kúpi a je ochotný zaplatiť aj viac, pretože toto rieše-
            nie mu ponúka nové hodnoty – v dizajne, funkčnosti, emó-
            ciách, ekológii, produktivite a pod. Inovátor teda nie je ten,
            kto vynašiel nový výrobok, ale ten, kto ho úspešne uviedol
            na trh. Henry Ford nevymyslel automobil, ale vymyslel pre-
            vratný systém jeho výroby. Inšpiroval sa na jatkách v Chicagu
            a vymyslel výrobnú linku, ktorá umožnila vyrábať legendár-
            ny model T tak, že si po prvýkrát v histórii mohli automobil
            kupovať aj bežní ľudia. Henry Ford bol veľký inovátor. Pred
            rokmi prišla firma Schöller na trh s perfektným nanukom
            – kvalitná čokoláda, plnka, obal. Nazvali ho Premium Style
            Eis a  uviedli na  trh. Neúspešne. Podobný produkt uviedla
            na trh firma Algida, s pôsobivou reklamou a názvom Mag-
            num a  s  veľkým úspechom. Kto bol v  tomto prípade ino-
            vátor? Nakoniec preukázala inovačnú schopnosť aj firma
            Schöller. Zmenila zložitý názov na  Macao a  využila masív-
            nu reklamu svojho konkurenta. Vymyslel Steve Jobs vo svo-
            jich iPadoch nejaké prevratné technické riešenie? Dal dokopy
            najlepších dizajnérov na  svete a  z  dostupných komponen-
            tov vytvoril nielen nový produkt, ale celý obchodný systém.
            Keď k tomu pridáme uvádzanie výrobkov na trh, plné emócií
            (spomeňme si na prvé uvedenie personálneho počítača Mac
            v roku 1984 s motívom Veľkého brata), úspech je istý. Imitá-
            tori zbierajú iba odrobinky. Za imitátora by sme však mohli
            do určitej miery označiť aj Steva Jobsa, ak si spomenieme, že
            Xerox mal personálny počítač už v roku 1973. A mal vo svo-
            jich laboratóriách aj oné veci – myš, small talk, laserovú tla-
            čiareň, riešenie klient server a iné.
                V dnešnom svete vzniká najviac inovácii tak, že sa pos-
            kladajú existujúce komponenty, technológie a riešenia iným
            spôsobom. Preto treba prekročiť hranice svojej špecializácie



                                      130
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133