Page 127 - Uvahy o podnikani
P. 127

39| Imitátori, inovátori

                  alebo „imovátori“?



             V odborných kruhoch sa často diskutuje o tom, či je lep-
          šie inovovať alebo imitovať. Oded Shenkar vo svojej knihe
          Copycats používa pojem Imovation, pričom hovorí, že nap-
          riek tomu, že sa v  podnikaní zdôrazňuje význam inovácií,
          imitátori sú rýchlejší, lacnejší, menej riskujú a v konečnom
          dôsledku sú úspešnejší ako inovátori. Kde je pravda? Môže-
          me sa alibisticky oprieť o názory autorít a povedať, že Shen-
          kar nemá pravdu. Veď už Peter Drucker vyhlásil, že každá
          organizácia,  a  to  nielen  výrobný  podnik,  musí  mať  jednu
          základnú schopnosť – inovovať.  Autori stratégie modrého
          oceánu W. Chan Kim a René Mauborgne tvrdia, že „podniky,
          ktoré chcú rásť, musia prelomiť začarovaný kruh konkurenč-
          ného benchmarkingu a imitácie”. A Kevin Kelly, kedysi napí-
          sal, že „bohatstvo v tomto novom režime prúdi priamo z ino-
          vácií, nie z optimalizácie. Znamená to, že bohatstvo nevzniká
          dokonalým zvládnutím známeho, ale nedokonalým zmoc-
          nením sa nového“.
             Ak nám nestačí táto argumentácia, môžeme skúmať ďalej.
          Na  jednej strane máme napríklad Apple s  iPhonom, Dyso-
          nov vysávač, topánky Geox alebo Red Bull. Na druhej strane
          sú opačné príbehy – s prvým mobilom prišla Motorola, prvý
          personálny počítač, myš a  operačný systém pripomínajúci
         Windows vznikli v laboratóriách firmy Xerox v Palo Anto.
             Celá diskusia je zbytočná, ak pracujeme s  nepresnými
          pojmami. Inovácia nie je patent, vynález, invencia, prevrat-
          né riešenie. Inovácia je riešenie, ktoré uzná zákazník tak, že




                                   129
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132