Page 49 - Uvahy o podnikani
P. 49

13| Viac, viac, viac...

                 a tak málo



             Čítam si z  knihy o  sivanských mníchoch. Jeden mních
          hovorí: „Úspech nemusí byť len materiálny. Mojím vlastným
          cieľom je dosiahnuť pokoj a rovnováhu mysle, sebaovládanie
          a osvietenie.“ Ja sa pýtam, či je správne, ak sa dnes úspech
          podnikania meria rastom produktivity, zisku alebo hodno-
          ty firmy. Máme viac vecí a menej času, vyššiu produktivitu
          a menej pracovných miest, viac zábavy a menej šťastných ľudí,
          viac peňazí a viac problémov, viac otázok: Načo? Môže byť ťaž-
          ké zarobiť peniaze, ale ešte ťažšie je vedieť ich rozumne využiť.
             Poľnohospodárstvo, priemysel a dnes aj služby zvyšujú
          svoju produktivitu. Výsledkom je, že na jednej strane rastie
          hodnota, ktorú vyprodukuje stále menší počet ľudí. Na dru-
          hej strane rastie počet ľudí, ktorí nemajú nárok niečo produ-
          kovať – sú bez práce. Hovoríme, že špičkové firmy potrebujú
          iba špičkových ľudí, a tak testujeme uchádzačov prepracova-
          nými metódami, aby sa do firiem dostali iba najlepší z naj-
          lepších. Vytvárame počítačové a  robotické systémy, ktoré
          nahrádzajú v práci ľudí, aby sme vyrábali ešte produktívnej-
          šie nové veci pre ľudí, ktorí ich budú kupovať stále viac. Polo-
          žím hlúpu otázku: „A na čo je to dobré?“
             Americký poľnohospodár za notebookom riadi cez GPS
          komando kombajnov, dispečer vo fabrike riadi procesy,
          z ktorých každú minútu vypadne iné auto pre iného zákaz-
          níka. Počítačové a sociálne siete celého sveta vás monitorujú
         24 hodín denne a neustále sa nás pýtajú, či nám ešte niečo
          nechýba, čo by nám ešte mohli ponúknuť.




                                    51
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54