Page 135 - Uvahy o podnikani
P. 135
je to podobné. Produktívne vyťaženie pracovníkov sa oby-
čajne pohybuje pod 50 %. Čo robia v ostatnom čase? Čakajú
na materiál, chodia po podniku a niečo hľadajú, opravujú veci,
ktoré neurobili poriadne na prvýkrát, alebo vypisujú zbytoč-
né formuláre. Podobne je to aj v administratíve – obchodníci
priznávajú, že len 30 – 40 % svojho pracovného času venujú
skutočne tomu, za čo dostávajú peniaze a podobne je to aj
s ďalšími profesiami. Poznáte to. Šéf výroby a majstri behajú
po dielni, zháňajú materiál a ak ho nezoženú, tak menia plány
a priority. Obchodníci namiesto obchodu naháňajú nedokon-
čené objednávky vo výrobe a upokojujú zákazníkov, aby boli
trpezliví. Konštruktéri a technológovia si kreslia a počítajú vo
svojich kanceláriách, ale iba málo z nich vie, koľko stojí mate-
riál, ktorý predpisujú a či sa dá podľa ich výkresu aj produk-
tívne vyrábať a montovať. Pracovníci marketingu nepoznajú
zákazníkov, ich procesy a problémy, pretože pripravujú výsta-
vy a vybavujú dotácie z fondov EÚ. Vývoj výrobkov a prípra-
va výroby ovplyvňujú pritom až 80 % nákladov na výrobok.
Z priebežného času výroby tvoria činnosti, ktoré pridávajú
hodnotu, menej ako 5 % a výťažnosť administratívnych pro-
cesov (meraná ako výstup správnej informácie na prvýkrát)
sa pohybuje medzi 5 –10 %. A v tomto chaose všetci nadávajú,
ako sa nadrú, koľko majú práce a akí sú preťažení. Keď nie sú
objednávky, tak to ešte „ide“. Najhorší je však zákazník, ktorý
si naraz objedná produkty a ešte si vymýšľa rôzne modifiká-
cie. Hrôza! V jednej firme mi na otázku, čo je ich najväčšou
konkurenčnou výhodou, odpovedali, že flexibilita. Keď sme sa
bavili o tom, čo je ich najväčší problém, dostal som rovnakú
odpoveď. Nechápal som, ako môže byť flexibilita výhodou aj
nevýhodou zároveň. Vysvetlenie bolo jednoduché. Keď príde
zákazník, sľúbime mu všetko, čo chce (to je tá prvá flexibilita).
137