Page 61 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 61
8 • Naša cesta a jej priority Doba sa zmenila. Svet biznisu je taký turbulentný, že predbehol
schopnosť podnikov adaptovať sa – svojimi produktmi, službami,
biznis modelmi a rýchlou reakciou na zmeny. Firmy chcú byť pruž-
né, ale stále prepájajú obdĺžniky čiarami a vytvárajú zastarané „pa-
Človeku nestačí len hovoriť, pretože v dnešnom svete sa veľa reční.
Dôležité sú skutky. Tie sú žiadanejšie ako reči, čo neprinášajú žiadne ovocie • vúky,“ ktoré nesprávne nazývajú organizačnými štruktúrami. Prečo
Abbas Jakob nesprávne? Lebo organizácia je vnútorné fungovanie organizmu
a štruktúra je jeho vonkajšia forma. Mnohí absolventi Master of Bu-
siness Administration (MBA) si ešte stále myslia, že keď nakreslia
správneho „pavúka“ a do jeho jednotlivých políčok dosadia správne
„ľudské zdroje,“ tak to bude fungovať. Omyl. Takto fungujú stroje,
Zhrňme si to. Hovorili sme o tom, aké dôležité je sebapoznávanie ale nie živé organizmy. To, že sme vyše 100 rokov riadili podniky a ľu-
a objavovanie svojho poslania. Každá cesta sa začína východiskovým dí v nich ako stroje, ešte neznamená, že to tak môže fungovať naveky.
bodom, má smerovanie a cieľ. Na ceste robíme kroky, niekedy sa Veru, ľudí označujeme za „zdroje,“ vytvorili sme oddelenia na ich
zastavíme, padáme, vstávame, odbočujeme alebo sa vraciame späť. „analyzovanie a riadenie“, a pritom by sme chceli, aby sa správali ako
Ráno sa začína každý deň a my sa rozhodujeme, čomu budeme veno- podnikatelia a dávali zo seba to najlepšie, čo v nich je.
vať svoj vymedzený čas. Potrebujeme si stanoviť priority, ktoré nám
pomôžu kráčať správnym smerom a dostať sa do cieľa. Inými slo-
8 • Naša cesta a jej priority
vami – priority označujú dôležité veci v našom živote. Vzorec našej
výkonnosti na ceste by sme mohli potom definovať aj takto:
Naša výkonnosť = (robiť dôležité veci) / (eliminovať ostatné) 155 %
Niekedy sa používa analógia s veľkými kameňmi (dôležité veci, prio- zvacsenie,
rity), ktoré musíme poukladať do fľaše predstavujúcej čas, ktorý má- velmi
me k dispozícii, ako prvé. Až potom nasypeme do fľaše piesok, ktorý nekvalitny
vyplní voľný priestor medzi kameňmi. Keby sme postupovali opačne obrazok
a vyplnili by sme najskôr časť fľaše pieskom, niektoré kamene by sa
do nej už nevošli. Toto sa nám aj skutočne stáva – venujeme sa na-
liehavým veciam, ktoré sa niekedy zdajú ako dôležité, podľahneme Obr. 8. Veľké kamene najskôr, piesok nakoniec
zlodejom času a dôležité veci odkladáme na neskôr.
Naša cesta vyžaduje energiu, rytmus, správne smerovanie, hodno- Manažment chce ľudí „motivovať“ a podporovať k vyšším výko-
ty, o ktoré sa môžeme oprieť. Ak hovoríme o podnikaní, naša cesta nom, ale väčšinou ichiba demotivuje a zdržuje. Áno, priznajme si
sa niekedy mení aj v závislosti od zmien v prostredí (trhy, zákazníci, to, že vo väčšine fi riem je najväčším zdrojom plytvania práve ma-
nové technológie, konkurenti). Mnohé naše fi rmy sa snažia vykro- nažment, ktorý chce zbierať množstvo ukazovateľov, núti spolu-
čiť do budúcnosti, avšak druhú nohu majú zakliesnenú v minulosti pracovníkov pripravovať stovky reportov, formulárov a zbytočných
a namiesto pohybu stoja rozkročené na mieste. V minulosti praco- dokumentov a vyžaduje od ľudí, aby vysedávali na neproduktívnych
vali firmy v stabilnom a predvídateľnom prostredí, kde sa vytyčovali poradách a prezentáciách. Spisujú sa vízie, stratégie a kódexy, ale
plány, centrálne sa riadila ich realizácia, kontrolovali sa odchýlky od v skutočnosti je všetko inak. Ľudia sú vyzývaní k inováciám, ale ne-
60 plánov a pracovných štandardov. spokojnosť so súčasným stavom (prvý krok k inovácii) je často pri- 61