Page 61 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 61

8 • Naša cesta a jej priority                                                   Doba sa zmenila. Svet biznisu je taký turbulentný, že predbehol
                                                                                               schopnosť podnikov adaptovať sa – svojimi produktmi, službami,
                                                                                               biznis modelmi a rýchlou reakciou na zmeny. Firmy chcú byť pruž-
                                                                                               né, ale stále prepájajú obdĺžniky čiarami a vytvárajú zastarané „pa-
                  Človeku nestačí len hovoriť, pretože v dnešnom svete sa veľa reční.
                  Dôležité sú skutky. Tie sú žiadanejšie ako reči, čo neprinášajú žiadne ovocie •   vúky,“ ktoré nesprávne nazývajú organizačnými štruktúrami. Prečo
                  Abbas Jakob                                                                  nesprávne? Lebo organizácia je vnútorné fungovanie organizmu
                                                                                               a štruktúra je jeho vonkajšia forma. Mnohí absolventi Master of Bu-
                                                                                               siness Administration (MBA) si ešte stále myslia, že keď nakreslia
                                                                                               správneho „pavúka“ a do jeho jednotlivých políčok dosadia správne
                                                                                               „ľudské zdroje,“ tak to bude fungovať. Omyl. Takto fungujú stroje,
                  Zhrňme si to. Hovorili sme o tom, aké dôležité je sebapoznávanie             ale nie živé organizmy. To, že sme vyše 100 rokov riadili podniky a ľu-
                  a objavovanie svojho poslania. Každá cesta sa začína východiskovým           dí v nich ako stroje, ešte neznamená, že to tak môže fungovať naveky.
                  bodom, má smerovanie a cieľ. Na ceste robíme kroky, niekedy sa               Veru, ľudí označujeme za „zdroje,“ vytvorili sme oddelenia na ich
                  zastavíme, padáme, vstávame, odbočujeme alebo sa vraciame späť.              „analyzovanie a riadenie“, a pritom by sme chceli, aby sa správali ako
                  Ráno sa začína každý deň a my sa rozhodujeme, čomu budeme veno-              podnikatelia a dávali zo seba to najlepšie, čo v nich je.
                  vať svoj vymedzený čas. Potrebujeme si stanoviť priority, ktoré nám
                  pomôžu kráčať správnym smerom a dostať sa do cieľa. Inými slo-
             8 • Naša cesta a jej priority
                  vami – priority označujú dôležité veci v našom živote. Vzorec našej
                  výkonnosti na ceste by sme mohli potom definovať aj takto:

                  Naša výkonnosť = (robiť dôležité veci) / (eliminovať ostatné)                                                                    155 %
                  Niekedy sa používa analógia s veľkými kameňmi (dôležité veci, prio-                                     ­                        zvacsenie,
                  rity), ktoré musíme poukladať do fľaše predstavujúcej čas, ktorý má-                                                             velmi
                  me k dispozícii, ako prvé. Až potom nasypeme do fľaše piesok, ktorý                                                              nekvalitny
                  vyplní voľný priestor medzi kameňmi. Keby sme postupovali opačne                                                                 obrazok
                  a vyplnili by sme najskôr časť fľaše pieskom, niektoré kamene by sa
                  do nej už nevošli. Toto sa nám aj skutočne stáva – venujeme sa na-
                  liehavým veciam, ktoré sa niekedy zdajú ako dôležité, podľahneme                        Obr. 8. Veľké kamene najskôr, piesok nakoniec
                  zlodejom času a dôležité veci odkladáme na neskôr.
                     Naša cesta vyžaduje energiu, rytmus, správne smerovanie, hodno-              Manažment chce ľudí „motivovať“ a podporovať k vyšším výko-
                  ty, o ktoré sa môžeme oprieť. Ak hovoríme o podnikaní, naša cesta            nom, ale väčšinou ichiba demotivuje a zdržuje. Áno, priznajme si
                  sa niekedy mení aj v závislosti od zmien v prostredí (trhy, zákazníci,       to, že vo väčšine fi riem je najväčším zdrojom plytvania práve ma-
                  nové technológie, konkurenti). Mnohé naše fi rmy sa snažia vykro-             nažment, ktorý chce zbierať množstvo ukazovateľov, núti spolu-
                  čiť do budúcnosti, avšak druhú nohu majú zakliesnenú v minulosti             pracovníkov pripravovať stovky reportov, formulárov a zbytočných
                  a namiesto pohybu stoja rozkročené na mieste. V minulosti praco-             dokumentov a vyžaduje od ľudí, aby vysedávali na neproduktívnych
                  vali firmy v stabilnom a predvídateľnom prostredí, kde sa vytyčovali          poradách a prezentáciách. Spisujú sa vízie, stratégie a kódexy, ale

                  plány, centrálne sa riadila ich realizácia, kontrolovali sa odchýlky od      v skutočnosti je všetko inak. Ľudia sú vyzývaní k inováciám, ale ne-
          60      plánov a pracovných štandardov.                                              spokojnosť so súčasným stavom (prvý krok k inovácii) je často pri-  61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66