Page 63 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 63

jímaná ako osobný útok a jej autor paralyzovaný. Nadšencov, ktorí               Pomer platu generálneho riaditeľa firmy a platu priemerného

                  chcú vymýšľať nové a prevratné veci, sa pýtame, kde to už funguje            pracovníka sa v USA zvýšil za posledných 30 rokov zo 70-násobku na
                  a kedy sa nám to vráti. Vytvorili sme kultúru, kde sa bojíme chýb            300-násobok. Toto zvýšenie možno zodpovedá rastu tržieb a ziskov
                  a rizika, len aby sme neohrozili svoju existenciu. Pokojne však obe-         spoločností, ktoré riadia, ale o koľko sa zvýšili spoločenská zodpo-
                  tujeme druhých, ak dokážeme vylepšiť fi remné čísla a svoje vlastné           vednosť, integrita a charakter týchto ľudí?
                  postavenie. V etických kódexoch máme napísané vznešené slová, ale               Naše firmy potrebujú obnoviť svoj morálny základ a zmysel.
                  v skutočnosti nám vládnu egoizmus, pokrytectvo, klamstvo, alibiz-            Zmyslom podnikanie nemôže byť iba hromadenie ziskov na jednej
                  mus a nedôvera. Už ste videli firmu, ktorá by fungovala podľa smer-           strane a zvyšovanie chudoby na strane druhej – vrátane ochudobňo-

                  níc a procesných máp? Ja nie. Namiesto toho, aby sme premýšľali, čo          vania prostredia, v ktorom žijeme. Simon Sinek hovorí, že k ľuďom

                  robíme zle, píšeme ešte detailnejšie smernice a procesné štandardy.          treba vo firme pristupovať ako k rodine a nie iba ako k zamestnan-
                  Jednu nohu máme príliš hlboko v minulosti.                                   com. Je lepšie obetovať čísla, aby sme zachránili ľudí, a neobetovať
                     A čo druhá noha, ktorá nás ťahá vpred? Zaznievajú slová ako               ľudí, aby sme zachránili čísla.
                  rýchlosť,  flexibilita,  adaptabilita,  agilita...  Tak  ako  schizofrenik      Nepotrebujeme zložité smernice a štandardy, ktoré nám vnucujú
                  v euforickom období začneme organizovať brainstormingy, vešať                a chodia certifi kovať rôzne nepotrebné inštitúcie. Potrebujeme pev-
                  po stenách výzvy o kreativite a inováciách, organizovať detské hry           ný základ, podnikové pravidlá, ktoré platia pre všetkých, všetci im
                  s názvami „team building“ alebo „kreatívny workshop“. Ako kedysi             rozumejú a podnikový imunitný systém zabezpečuje, aby sa podľa
                  v pionierskom tábore. Po týchto „kick offoch (napadlo mi úplne iné           nich aj správali – zachytáva abnormality a poskytuje okamžité spät-
             8 • Naša cesta a jej priority
                  anglické slovo), prezentáciách a workshopoch“ všetko opíšeme, na-            né väzby.
                  hráme na server a vrátime sa späť – do našich pohodlných chlievikov,
                  ktoré sme si kedysi defi novali v organizačnej štruktúre a cítime sa
                  v nich tak dobre – oddelení jeden od druhého, hrajúci sa každý na
                  svojom vlastnom piesočku, majúci istotu v kráľovstve, ktoré si už
                  roky tak starostlivo chránime. Dvere, na ktoré dali priehľadné sklo
                  v čase brainstormingového ošiaľu, prelepíme plagátom, uvaríme si                                                Krtko je „predákom“ vo zvieracom ko-
                  kávu a otvoríme obľúbený formulár.                                                                              lektíve  podzemných  razičov  chodieb
                                                                                                                                  lesného a lúčneho prostredia. V hlinitej,
                     Fundament. Najskôr treba vytiahnuť nohu z minulosti a zme-                                                   piesčitej i kamenistej pôde si vyhrabáva
                  niť základy fungovania fi rmy. Dosluhujúca generácia manažérov                                                   „tunely“, ktoré sú navzájom pospájané
                  a podnikateľov, ktorí vyrástli v období hojnosti, nám priniesli tri                                             doslova do rozsiahleho labyrintu do-
                  veľké finančné krízy a zanechali množstvo nevyriešených problémov                                                sahujúceho úctyhodné rozmery. Toto

                  v ekonomike aj v podnikaní. Základom týchto problémov je práve                                                  nesmierne usilovné stvorenie, žijúce vo
                  zlý morálny základ a hodnoty, na ktorých boli firmy budované – ma-                                               večnej  tme  podzemia,  je  schopné  za

                  nažment, ktorý manipuluje s ľuďmi a pokojne ich obetuje za dobré                                                život vyraziť až kilometer podpovrcho-
                  čísla, rast produktivity práce a súčasný pokles reálnych miezd, indi-                                           vých šácht a štôlní. Príklad usilovnosti
                  vidualizmus, sebectvo a neochota deliť sa s druhými (vrátane plate-                                             hodný nášho nasledovania...
                  nia daní), krátke životné cykly a jednorázové produkty bez ohľadu
                  na devastáciu životného prostredia, zneužívanie ľudí – ako lacnej
          62      pracovnej sily v chudobných častiach sveta a pod.
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68