Page 64 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 64

Stratégia prvého kroku

                  V stabilnom svete minulosti sa dalo pracovať s rôznymi modelmi
                  predpovedania budúcnosti (forecasting). Predpovede síce nikdy po-
                  riadne nefungovali, ale učilo sa to v manažérskych kurzoch a vyze-
                  ralo to dobre. Stratégovia po čase pochopili, že sa svet mení oveľa
                  rýchlejšie a začali pracovať v kratších časových intervaloch so strate-
                  gickými scenármi, ktoré vychádzali z rôznych obrazov budúcnosti.
                  Dnes sa ukazuje účinná stratégia prvého kroku, ktorú väčšinou in-
                  tuitívne používajú všetci začínajúci podnikatelia. Jednoducho urobia
                  prvý krok a sledujú jeho výsledok. Prvý krok nemôže byť príliš dlhý
                  ani drahý, a tak ani nemôže byť chybný – jednoducho sa dá opra-
                  viť, tak ako opravujú inovátori svoje prvé biznis modely. Prvý krok
                  však znamená skúsenosť, znalosť a spoznávanie prostredia. Druhý
                  krok nás znovu posúva ďalej a každý ďalší krok vychádza z kroku
                  predchádzajúceho. Je to podobné, ako keď sa cestovateľ zoznamuje
                  s novým prostredím, alebo si horolezec pripravuje stratégiu prvový-
                  stupu. Každý krok nám umožňuje korekciu smeru, zároveň nás učí               Prostredie, v ktorom žijeme a pracujeme, ovplyvňuje naše zmýšľanie, konanie a sprá-
                  a ukazuje nám realitu prostredia, v ktorom podnikáme.                        vanie. Skúsme sa pripodobniť dúhe – premeňme čierno-biele videnie okolitého sveta
                     Stratégia prvého kroku je orientovaná na akciu a inovácie, dy-            na farebné, kaleidoskopické a spestrime ho tak našim kolegom, susedom, priateľom,
                  namicky reaguje na zmeny v prostredí, využíva príležitosti a pracuje         ako aj nepriateľom. Istotne sa nám potom všetkým bude na tomto pozemskom svete
                                                                                               žiť krajšie a pokojnejšie, podobne bezbolestne a vznešene ako v nebi...





                                                 Kuvičok vrabčí využíva na lov koris-          s rizikom a rozvíja naše znalosti a motiváciu. Je to stratégia objavo-
                                                 ti každú vhodnú príležitosť. Riziko           vania a vytvárania budúcnosti.
                                                 neúspechu sovieho predátora pri
                                                 prenasledovaní  vyhliadnutej  po-                Prostredie nás formuje. Mnohé fi rmy sú zamerané samy na se-
                                                 tenciálnej obete v podobe lesnej              ba – optimalizujú svoje procesy, znižujú náklady, investujú do nových
                                                 myši či drobného operenca býva                technológií a „ľudských zdrojov.“ A nakoniec zistia, že majú optimál-
                                                 však veľmi veľké. Úspešným zavŕše-            ne procesy a produktívne technológie, ktoré nikto nepotrebuje, a za-
                                                 ním sa končí totiž obyčajne nanaj-            čne sa tzv. proces zoštíhľovania – redukcia „ľudských zdrojov“, ktoré
                                                 výš tak každý desiaty útok perna-             sme tak ťažko zháňali. Mimochodom – štíhle procesy neznamenajú
                                                 tého dravca na vopred vyhliadnutú
                                                 korisť...                                     vyrábať s minimálnym počtom ľudí, ale rýchlo, kontinuálne a bez
                                                                                               plytvania doručovať hodnotu individuálnemu zákazníkov. Oveľa dô-
                                                                                               ležitejšie ako „využité zdroje a minimálne náklady“ je dnes poznanie
                                                                                               prostredia, v ktorom podnikáme, a rýchla reakcia na zmeny v ňom.  65
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69