Page 64 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 64
Stratégia prvého kroku
V stabilnom svete minulosti sa dalo pracovať s rôznymi modelmi
predpovedania budúcnosti (forecasting). Predpovede síce nikdy po-
riadne nefungovali, ale učilo sa to v manažérskych kurzoch a vyze-
ralo to dobre. Stratégovia po čase pochopili, že sa svet mení oveľa
rýchlejšie a začali pracovať v kratších časových intervaloch so strate-
gickými scenármi, ktoré vychádzali z rôznych obrazov budúcnosti.
Dnes sa ukazuje účinná stratégia prvého kroku, ktorú väčšinou in-
tuitívne používajú všetci začínajúci podnikatelia. Jednoducho urobia
prvý krok a sledujú jeho výsledok. Prvý krok nemôže byť príliš dlhý
ani drahý, a tak ani nemôže byť chybný – jednoducho sa dá opra-
viť, tak ako opravujú inovátori svoje prvé biznis modely. Prvý krok
však znamená skúsenosť, znalosť a spoznávanie prostredia. Druhý
krok nás znovu posúva ďalej a každý ďalší krok vychádza z kroku
predchádzajúceho. Je to podobné, ako keď sa cestovateľ zoznamuje
s novým prostredím, alebo si horolezec pripravuje stratégiu prvový-
stupu. Každý krok nám umožňuje korekciu smeru, zároveň nás učí Prostredie, v ktorom žijeme a pracujeme, ovplyvňuje naše zmýšľanie, konanie a sprá-
a ukazuje nám realitu prostredia, v ktorom podnikáme. vanie. Skúsme sa pripodobniť dúhe – premeňme čierno-biele videnie okolitého sveta
Stratégia prvého kroku je orientovaná na akciu a inovácie, dy- na farebné, kaleidoskopické a spestrime ho tak našim kolegom, susedom, priateľom,
namicky reaguje na zmeny v prostredí, využíva príležitosti a pracuje ako aj nepriateľom. Istotne sa nám potom všetkým bude na tomto pozemskom svete
žiť krajšie a pokojnejšie, podobne bezbolestne a vznešene ako v nebi...
Kuvičok vrabčí využíva na lov koris- s rizikom a rozvíja naše znalosti a motiváciu. Je to stratégia objavo-
ti každú vhodnú príležitosť. Riziko vania a vytvárania budúcnosti.
neúspechu sovieho predátora pri
prenasledovaní vyhliadnutej po- Prostredie nás formuje. Mnohé fi rmy sú zamerané samy na se-
tenciálnej obete v podobe lesnej ba – optimalizujú svoje procesy, znižujú náklady, investujú do nových
myši či drobného operenca býva technológií a „ľudských zdrojov.“ A nakoniec zistia, že majú optimál-
však veľmi veľké. Úspešným zavŕše- ne procesy a produktívne technológie, ktoré nikto nepotrebuje, a za-
ním sa končí totiž obyčajne nanaj- čne sa tzv. proces zoštíhľovania – redukcia „ľudských zdrojov“, ktoré
výš tak každý desiaty útok perna- sme tak ťažko zháňali. Mimochodom – štíhle procesy neznamenajú
tého dravca na vopred vyhliadnutú
korisť... vyrábať s minimálnym počtom ľudí, ale rýchlo, kontinuálne a bez
plytvania doručovať hodnotu individuálnemu zákazníkov. Oveľa dô-
ležitejšie ako „využité zdroje a minimálne náklady“ je dnes poznanie
prostredia, v ktorom podnikáme, a rýchla reakcia na zmeny v ňom. 65