Page 62 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 62
jímaná ako osobný útok a jej autor paralyzovaný. Nadšencov, ktorí Pomer platu generálneho riaditeľa firmy a platu priemerného
chcú vymýšľať nové a prevratné veci, sa pýtame, kde to už funguje pracovníka sa v USA zvýšil za posledných 30 rokov zo 70-násobku na
a kedy sa nám to vráti. Vytvorili sme kultúru, kde sa bojíme chýb 300-násobok. Toto zvýšenie možno zodpovedá rastu tržieb a ziskov
a rizika, len aby sme neohrozili svoju existenciu. Pokojne však obe- spoločností, ktoré riadia, ale o koľko sa zvýšili spoločenská zodpo-
tujeme druhých, ak dokážeme vylepšiť fi remné čísla a svoje vlastné vednosť, integrita a charakter týchto ľudí?
postavenie. V etických kódexoch máme napísané vznešené slová, ale Naše firmy potrebujú obnoviť svoj morálny základ a zmysel.
v skutočnosti nám vládnu egoizmus, pokrytectvo, klamstvo, alibiz- Zmyslom podnikanie nemôže byť iba hromadenie ziskov na jednej
mus a nedôvera. Už ste videli firmu, ktorá by fungovala podľa smer- strane a zvyšovanie chudoby na strane druhej – vrátane ochudobňo-
níc a procesných máp? Ja nie. Namiesto toho, aby sme premýšľali, čo vania prostredia, v ktorom žijeme. Simon Sinek hovorí, že k ľuďom
robíme zle, píšeme ešte detailnejšie smernice a procesné štandardy. treba vo firme pristupovať ako k rodine a nie iba ako k zamestnan-
Jednu nohu máme príliš hlboko v minulosti. com. Je lepšie obetovať čísla, aby sme zachránili ľudí, a neobetovať
A čo druhá noha, ktorá nás ťahá vpred? Zaznievajú slová ako ľudí, aby sme zachránili čísla.
rýchlosť, flexibilita, adaptabilita, agilita... Tak ako schizofrenik Nepotrebujeme zložité smernice a štandardy, ktoré nám vnucujú
v euforickom období začneme organizovať brainstormingy, vešať a chodia certifi kovať rôzne nepotrebné inštitúcie. Potrebujeme pev-
po stenách výzvy o kreativite a inováciách, organizovať detské hry ný základ, podnikové pravidlá, ktoré platia pre všetkých, všetci im
s názvami „team building“ alebo „kreatívny workshop“. Ako kedysi rozumejú a podnikový imunitný systém zabezpečuje, aby sa podľa
v pionierskom tábore. Po týchto „kick offoch (napadlo mi úplne iné nich aj správali – zachytáva abnormality a poskytuje okamžité spät-
8 • Naša cesta a jej priority
anglické slovo), prezentáciách a workshopoch“ všetko opíšeme, na- né väzby.
hráme na server a vrátime sa späť – do našich pohodlných chlievikov,
ktoré sme si kedysi defi novali v organizačnej štruktúre a cítime sa
v nich tak dobre – oddelení jeden od druhého, hrajúci sa každý na
svojom vlastnom piesočku, majúci istotu v kráľovstve, ktoré si už
roky tak starostlivo chránime. Dvere, na ktoré dali priehľadné sklo
v čase brainstormingového ošiaľu, prelepíme plagátom, uvaríme si Krtko je „predákom“ vo zvieracom ko-
kávu a otvoríme obľúbený formulár. lektíve podzemných razičov chodieb
lesného a lúčneho prostredia. V hlinitej,
Fundament. Najskôr treba vytiahnuť nohu z minulosti a zme- piesčitej i kamenistej pôde si vyhrabáva
niť základy fungovania fi rmy. Dosluhujúca generácia manažérov „tunely“, ktoré sú navzájom pospájané
a podnikateľov, ktorí vyrástli v období hojnosti, nám priniesli tri doslova do rozsiahleho labyrintu do-
veľké finančné krízy a zanechali množstvo nevyriešených problémov sahujúceho úctyhodné rozmery. Toto
v ekonomike aj v podnikaní. Základom týchto problémov je práve nesmierne usilovné stvorenie, žijúce vo
zlý morálny základ a hodnoty, na ktorých boli firmy budované – ma- večnej tme podzemia, je schopné za
nažment, ktorý manipuluje s ľuďmi a pokojne ich obetuje za dobré život vyraziť až kilometer podpovrcho-
čísla, rast produktivity práce a súčasný pokles reálnych miezd, indi- vých šácht a štôlní. Príklad usilovnosti
vidualizmus, sebectvo a neochota deliť sa s druhými (vrátane plate- hodný nášho nasledovania...
nia daní), krátke životné cykly a jednorázové produkty bez ohľadu
na devastáciu životného prostredia, zneužívanie ľudí – ako lacnej
62 pracovnej sily v chudobných častiach sveta a pod.