Page 41 - Uvahy o podnikani
P. 41

jednu našiel a zachránil život sebe aj svojim priateľom. Videl
          som mnohé firmy na  pokraji existencie – kríza stratégie,
          výkonnosti aj likvidity, prepĺňanie noriem o 100 %, obrovské
          rezervy v každom procese a napriek tomu veľké sklzy v plne-
          ní termínov. Pasívni ľudia, procesy bez metrík, ľudia bez cieľ-
          ov, systém bez organizácie. Viete, aké riešenie je najčastejšie?
         Žiadne. Ak firma ešte má nejaké peniaze, tak obyčajne za ne
          kúpi nejaký stroj alebo informačný systém. Výsledkom je
         ďalšie nevyužité zariadenie a informačný systém s informá-
          ciami, ktorým aj tak nikto neverí. Príčina všetkých problémov
          je obyčajne v ľuďoch, ale na rozdiel od investícií do strojov sa
          vo firme investície do ľudí nazývajú nákladmi. A náklady tre-
          ba znižovať. Pripadá mi to niekedy ako ťažko chorý pacient,
          ktorý namiesto toho, aby liečil príčinu svojej bolesti, berie
          si utišujúce tabletky. Keď prestanú zaberať, rozhodne sa pre
          liečbu, ktorá je však už veľmi riskantná a náročná. Videl som
         firmy, ktoré pred rokmi uvažovali o zmenách. Keby ich uro-
          bili hneď, mohli už niekoľko rokov zarábať peniaze. Ony ich
          namiesto toho zbytočne míňali. Napokon zmenu aj tak uro-
          bia, ale s nákladmi a úsilím, ktoré sú niekoľkonásobne vyššie,
          ako keby ich urobili hneď. Tí, ktorí bojovali o prežitie, vedia,
          že treba zmobilizovať sily a urobiť účinnú akciu. V mnohých
         firmách  nefungujú  elementárne  prvky  prežitia  –  objek-
          tívne normy a  kalkulácie, riadené procesy, jasne definova-
          né zodpovednosť a ciele, systém riešenia problémov a pod.
          Namiesto premyslenej a  koordinovanej akcie, ktorá zaistí
          prežitie, sa robia amatérske pokusy. Keď začneme diskutovať
          o témach stratégie, rozvoja ľudí, inovácie alebo dizajnu, kto-
          ré sú kľúčové pre dlhodobú existenciu podniku, sme v oblas-
          ti fantázie. Milan Zelený píše: „Stratégia je akcia. Stratégia nie
          je o strategických dokumentoch, deklaráciách, nástenných



                                   43
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46