Page 41 - Uvahy o podnikani
P. 41
jednu našiel a zachránil život sebe aj svojim priateľom. Videl
som mnohé firmy na pokraji existencie – kríza stratégie,
výkonnosti aj likvidity, prepĺňanie noriem o 100 %, obrovské
rezervy v každom procese a napriek tomu veľké sklzy v plne-
ní termínov. Pasívni ľudia, procesy bez metrík, ľudia bez cieľ-
ov, systém bez organizácie. Viete, aké riešenie je najčastejšie?
Žiadne. Ak firma ešte má nejaké peniaze, tak obyčajne za ne
kúpi nejaký stroj alebo informačný systém. Výsledkom je
ďalšie nevyužité zariadenie a informačný systém s informá-
ciami, ktorým aj tak nikto neverí. Príčina všetkých problémov
je obyčajne v ľuďoch, ale na rozdiel od investícií do strojov sa
vo firme investície do ľudí nazývajú nákladmi. A náklady tre-
ba znižovať. Pripadá mi to niekedy ako ťažko chorý pacient,
ktorý namiesto toho, aby liečil príčinu svojej bolesti, berie
si utišujúce tabletky. Keď prestanú zaberať, rozhodne sa pre
liečbu, ktorá je však už veľmi riskantná a náročná. Videl som
firmy, ktoré pred rokmi uvažovali o zmenách. Keby ich uro-
bili hneď, mohli už niekoľko rokov zarábať peniaze. Ony ich
namiesto toho zbytočne míňali. Napokon zmenu aj tak uro-
bia, ale s nákladmi a úsilím, ktoré sú niekoľkonásobne vyššie,
ako keby ich urobili hneď. Tí, ktorí bojovali o prežitie, vedia,
že treba zmobilizovať sily a urobiť účinnú akciu. V mnohých
firmách nefungujú elementárne prvky prežitia – objek-
tívne normy a kalkulácie, riadené procesy, jasne definova-
né zodpovednosť a ciele, systém riešenia problémov a pod.
Namiesto premyslenej a koordinovanej akcie, ktorá zaistí
prežitie, sa robia amatérske pokusy. Keď začneme diskutovať
o témach stratégie, rozvoja ľudí, inovácie alebo dizajnu, kto-
ré sú kľúčové pre dlhodobú existenciu podniku, sme v oblas-
ti fantázie. Milan Zelený píše: „Stratégia je akcia. Stratégia nie
je o strategických dokumentoch, deklaráciách, nástenných
43