Page 83 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 83
a radosť z práce – tu sa buduje rozdiel medzi dobrou a zlou fi r-
mou.
• Učenie, intelektuálna oblasť. Zlepšovanie, rozvoj svojich zna-
lostí a schopností, zbieranie skúseností a objavovanie múdrosti.
• Zanechanie odkazu, duchovná oblasť. Naše poslanie, povo-
lanie, zmysel toho, čo robíme. Stopa, ktorú chceme po sebe na
tomto svete zanechať, náš príspevok tomuto svetu. Boží plán
v našom živote, ktorý odhaľujeme a pokúšame sa naplniť.
Keď hovoríme o hodnotách, z ktorých vzniká skutočné bohat-
stvo, tak by sme si mohli pripomenúť, že celá Európa, jej ekonomický
rozvoj a kultúra majú svoje začiatky v kláštoroch. Ak sa pozrieme
na model vedenia sv. Benedikta, môžeme vidieť krásnu súhru du-
chovného života a práce (ora et labora), ale aj harmóniu podnikania,
úspornosti v spotrebe a vo vzťahu k prírode. Cieľom tohto podnika-
nia nie je maxima lizácia zisku, ale starostlivé zaobchádzanie s vecami
a ľuďmi s cieľom budovania Božieho chrámu, v ktorom nájdu šťastie,
spokojnosť a mier všetci bratia a sestry. Pri posudzovaní schopností
hospodára kláštora sa neskúma, čo vie, aké metódy vedenia ľudí ovlá- Semienko jarabiny vtáčej je svojou nepatrnou veľkosťou oproti obrovitánskemu skal-
da, ale aký je vo vnútri, aké má vlastnosti, charakter, ľudskú zrelosť, nému balvanu doslova trpaslíkom. Stvoriteľ však do neho naakumuloval priam nad-
pokoru, skromnosť, pokoj, spravodlivosť a otcovský prístup.
prirodzenú energiu, ktorá dokáže poľahky roztrieštiť i zdanlivo nepoddajný kameň...
10 • Čo nám dáva silu? teriálnej štruktúry kláštora. Vonkajší poriadok a vnútorný poria- čísliť pomocou nijakých pozemských veličín. Prostredníctvom nich dokážeme pretvárať
Podobne každého jedného z nás dobrotivý a prezieravý Boh obdaril jedinečným du-
V druhej kapitole Benediktovej reguly sa hovorí, že opát sa má
chovným talentom a fyzickými zručnosťami, hodnoty ktorých nemožno vyjadriť a vy-
starať o poriadok. Tento poriadok sa týka spoločenstva, ale aj ma-
svet okolo nás, meniť jeho formu a obsah k lepšiemu, krajšiemu a dokonalejšiemu,
dok spolu súvisia. O hospodárovi kláštora sa hovorí: „Ako hospo-
konvergujúc tak postupne k nadpozemskému životu v nebeskom raji...
dár kláštora nech je zo spoločenstva vyvolený jeden brat zrelého
charakteru a triezvy. Nech nie je nemierny v jedení, povýšenecký,
búrlivý, precitlivený, nespôsobný a rozhadzovačný.“ Ďalej sa ho-
vorí o tom, že má konať múdro a s pokorou.
to bola slabosť. Koľkokrát sme precenili svoju fyzickú silu a prišlo
zranenie alebo choroba. Preceňovanie intelektu má ešte horšie ná-
Sila slabosti
druhých ľudí, nekritické myslenie a sebastredné správanie. Človek,
ktorý si o sebe myslí, aký je vzdelaný a inteligentný, nakoniec vyzerá
Zdá sa mi, že svet okolo nás vyznáva silu. Silné fi rmy kupujú slab-
šie, arogantní boháči a mafiáni sa vysmievajú chudobným a slabým, sledky – neschopnosť prijímať nové poznatky, počúvať a učiť sa od
ako hlupák a rozpráva ako chrobák Truhlík z rozprávky.
v médiách dominujú politici, ktorí najskôr hlasno kričia, a keď V slabosti je sila. Nedávno rozprával jeden kňaz príhodu o tom,
vznikne problém, tak sa zbabelo skryjú. Tvária sa, že sú silní a pri- ako sa mu nedarilo pripraviť si dobrú kázeň na prvé sväté prijíma-
tom sú slabosi. Mnohí z nás sa v mladosti vystatovali svojou fyzickou nie. Nešlo mu to ani večer, ani ráno a tak použil osvedčenú kázeň
82 alebo intelektuálnou silou. S odstupom času človek pochopí, aká „búrka na mori”, ktorú už v mestečku všetci poznali. „Hanbil som sa, 83