Page 82 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 82

a radosť z práce – tu sa buduje rozdiel medzi dobrou a zlou fi r-
                     mou.
                  •  Učenie, intelektuálna oblasť. Zlepšovanie, rozvoj svojich zna-
                     lostí a schopností, zbieranie skúseností a objavovanie múdrosti.
                  •  Zanechanie odkazu, duchovná oblasť. Naše poslanie, povo-
                     lanie, zmysel toho, čo robíme. Stopa, ktorú chceme po sebe na
                     tomto svete zanechať, náš príspevok tomuto svetu. Boží plán
                     v našom živote, ktorý odhaľujeme a pokúšame sa naplniť.
                     Keď hovoríme o hodnotách, z ktorých vzniká skutočné bohat-
                  stvo, tak by sme si mohli pripomenúť, že celá Európa, jej ekonomický
                  rozvoj a kultúra majú svoje začiatky v kláštoroch. Ak sa pozrieme
                  na model vedenia sv. Benedikta, môžeme vidieť krásnu súhru du-
                  chovného života a práce (ora et labora), ale aj harmóniu podnikania,
                  úspornosti v spotrebe a vo vzťahu k prírode. Cieľom tohto podnika-
                  nia nie je maxima lizácia zisku, ale starostlivé zaobchádzanie s vecami
                  a ľuďmi s cieľom budovania Božieho chrámu, v ktorom nájdu šťastie,
                  spokojnosť a mier všetci bratia a sestry. Pri posudzovaní schopností
                  hospodára kláštora sa neskúma, čo vie, aké metódy vedenia ľudí ovlá-         Semienko jarabiny vtáčej je svojou nepatrnou veľkosťou oproti obrovitánskemu skal-
                  da, ale aký je vo vnútri, aké má vlastnosti, charakter, ľudskú zrelosť,      nému balvanu doslova trpaslíkom. Stvoriteľ však do neho naakumuloval priam nad-
                  pokoru, skromnosť, pokoj, spravodlivosť a otcovský prístup.
                                                                                               prirodzenú energiu, ktorá dokáže poľahky roztrieštiť i zdanlivo nepoddajný kameň...
             10 • Čo nám dáva silu?  teriálnej štruktúry kláštora. Vonkajší poriadok a vnútorný poria-  čísliť pomocou nijakých pozemských veličín. Prostredníctvom nich dokážeme pretvárať
                                                                                               Podobne každého jedného z nás dobrotivý a prezieravý Boh obdaril jedinečným du-
                     V druhej kapitole Benediktovej reguly sa hovorí, že opát sa má
                                                                                               chovným talentom a fyzickými zručnosťami, hodnoty ktorých nemožno vyjadriť a vy-
                  starať o poriadok. Tento poriadok sa týka spoločenstva, ale aj ma-
                                                                                               svet okolo nás, meniť jeho formu a obsah k lepšiemu, krajšiemu a dokonalejšiemu,
                  dok spolu súvisia. O hospodárovi kláštora sa hovorí: „Ako hospo-
                                                                                               konvergujúc tak postupne k nadpozemskému životu v nebeskom raji...
                  dár kláštora nech je zo spoločenstva vyvolený jeden brat zrelého
                  charakteru a triezvy. Nech nie je nemierny v jedení, povýšenecký,
                  búrlivý, precitlivený, nespôsobný a rozhadzovačný.“ Ďalej sa ho-
                  vorí o tom, že má konať múdro a s pokorou.
                                                                                               to bola slabosť. Koľkokrát sme precenili svoju fyzickú silu a prišlo
                                                                                               zranenie alebo choroba. Preceňovanie intelektu má ešte horšie ná-
                  Sila slabosti
                                                                                               druhých ľudí, nekritické myslenie a sebastredné správanie. Človek,
                                                                                               ktorý si o sebe myslí, aký je vzdelaný a inteligentný, nakoniec vyzerá
                  Zdá sa mi, že svet okolo nás vyznáva silu. Silné fi rmy kupujú slab-
                  šie, arogantní boháči a mafiáni sa vysmievajú chudobným a slabým,             sledky – neschopnosť prijímať nové poznatky, počúvať a učiť sa od

                                                                                               ako hlupák a rozpráva ako chrobák Truhlík z rozprávky.
                  v médiách dominujú politici, ktorí najskôr hlasno kričia, a keď                 V slabosti je sila. Nedávno rozprával jeden kňaz príhodu o tom,
                  vznikne problém, tak sa zbabelo skryjú. Tvária sa, že sú silní a pri-        ako sa mu nedarilo pripraviť si dobrú kázeň na prvé sväté prijíma-
                  tom sú slabosi. Mnohí z nás sa v mladosti vystatovali svojou fyzickou        nie. Nešlo mu to ani večer, ani ráno a tak použil osvedčenú kázeň
          82      alebo intelektuálnou silou. S odstupom času človek pochopí, aká              „búrka na mori”, ktorú už v mestečku všetci poznali. „Hanbil som sa,   83
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87