Page 49 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 49
Nie je potrebné byť obeťou sledovania, či veci idú podľa plánu. nadávajú, je často obľúbená, priamo sa ponúka, je ľahká a ľudia
Netreba sa trápiť pocitom viny, čo všetko by sme chceli ešte stihnúť. ju obvykle radi robia (výsledky naliehavých činností sa prejavia
Treba sa riadiť hlavne vnútorným kompasom (hodnotami, princíp- skôr, obvykle sú väčšmi hmatateľné). Naliehavá vec často nie je
mi), a nie hodinami na stene (udalosťami). Nie je nutné robiť za kaž- dôležitá.
dú cenu viac vecí a rýchlejšie. Musíme sa naučiť riešiť rozpor medzi • Dôležitosť má vzťah k celkovému výsledku. Prispieva k posla-
hodinami a kompasom. niu, hodnotám a najvýznamnejším cieľom.
Hodiny predstavujú náš časový plán, naše schôdzky a napláno-
vané činnosti – je to spôsob, ako sa snažíme riadiť svoje činnosti v ča- Pri vedení ľudí máme na výber dva základné spôsoby:
se. Hodiny hovoria o naliehavých veciach, našom výkone v danom • príkazy („prines, podaj“) – manažér defi nuje podriadeným, čo
čase, časových harmonogramoch a termínoch. treba, kedy, ako, neustále riadi a kontroluje ich činnosť a nako-
Kompas predstavuje vaše sebauvedomenie, poslanie, hodnoty, niec sa stáva ich „otrokom“, nemá čas na dôležité veci, je neustále
smer, cestu do budúcnosti, teda to, čo je dôležité a aký život žijeme. v operatíve, jeho podriadení majú nízku motiváciu a často aj aver-
Kompas hovorí o dôležitých veciach, vzťahoch a našej efektivite. ziu voči svojmu nadriadenému – mnohé veci by bez jeho „koman-
K problémom dochádza vtedy, keď vzniká rozpor medzi hodi- dovania“ vedeli urobiť aj sami, lepšie a rýchlejšie;
nami a kompasom, keď to, čo robíme, neprispieva k tomu, čo je • spoločné ciele („dávam ti správcovstvo“) – ľudia si spoločne de-
v našom živote najdôležitejšie. Nemôžeme robiť to, čo by sme chce- finujú ciele a rámec na ich dosiahnutie, manažér necháva spolu-
li. Cítime sa akoby v pasci, riadení inými ľuďmi alebo situáciami. pracovníkom voľnosť a priestor pre ich vlastný spôsob riešenia
Sme stále v určitej kríze. Akoby sme boli zamotaní do „siete“, nepre- a plánovanie času. Má viac času na svoju vlastnú prácu, jeho spo-
stajne niečo „hasíme“, pričom nikdy si nenájdeme dosť času urobiť lupracovníci cítia vyššiu zodpovednosť a motiváciu, manažér má
to, čo by veci zlepšilo. Cítime sa, akoby náš život žil niekto iný, nie u nich obyčajne aj vyššiu úctu a rešpekt.
my.
7 • Hodiny a kompas ný rozdiel medzi úspešnými a neúspešnými ľuďmi je v úlohách, na Dôležité veci Naliehavé veci Nie naliehavé veci
Dwight D. Eisenhower kedysi povedal: “To, čo je dôležité, je má-
lokedy urgentné. To, čo je naliehavé, je málokedy dôležité.”. Hlav-
ktorých pracujú. Môžeme pracovať aj 12 hodín nepretržite a nič vý-
Proaktívne úlohy,
Reaktívne úlohy, krízy,
znamné nedokončiť, pretože tieto úlohy neboli dôležité.
prevencia, plánovanie –
hasenie problémov – riešenie
Pripomeňme si Wilfreda Pareta, ktorý nás učí, že 20 % úsilia vy-
reklamácií a neštandardných
budovanie systému, rozvoj
produkuje 80 % efektu. Dôležité je teda robiť správne veci a nie iba
situácií, opravovanie chýb,
ľudí, inovácie a stratégie
robiť veci správne. Wilfredo Pareto zistil, že 20 % obyvateľstva (dnes
operatíva
je to na už len 7 – 8 %) vlastnilo 80 % majetku Tento princíp sa ne-
skôr ukázal ako platný v mnohých ďalších oblastiach života – 20 %
zbytočné formuláre
zákazníkov alebo výrobkov znamená 80 % obratu, 20 % pracovníkov
z reality, zábava na internete,
neúčinné audity a alibizmus,
a schôdze, byrokracia,
urobí 80 % práce, 20 % vašich priorít má za následok 80 % vašich
riešenie priorít chaotického
vytváranie a riešenie umelých
výsledkov. Nedôležité veci Priority niekoho iného – Zabíjači času – únik
problémov
a reaktívneho šéfa, telefóny,
Naučme sa odlišovať naliehavé (hodiny) a dôležité veci (kompas): maily
• Naliehavá vec si vyžaduje našu okamžitú pozornosť. Často je vi-
48 diteľná, vyvoláva nátlak, vyžaduje si akciu. Aj keď na ňu ľudia Obr. 3. Štyri kvadranty našej práce a výkonnosti 49