Page 49 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 49

Nie je potrebné byť obeťou sledovania, či veci idú podľa plánu.              nadávajú, je často obľúbená, priamo sa ponúka, je ľahká a ľudia
                  Netreba sa trápiť pocitom viny, čo všetko by sme chceli ešte stihnúť.           ju obvykle radi robia (výsledky naliehavých činností sa prejavia
                  Treba sa riadiť hlavne vnútorným kompasom (hodnotami, princíp-                  skôr, obvykle sú väčšmi hmatateľné). Naliehavá vec často nie je
                  mi), a nie hodinami na stene (udalosťami). Nie je nutné robiť za kaž-           dôležitá.
                  dú cenu viac vecí a rýchlejšie. Musíme sa naučiť riešiť rozpor medzi         •  Dôležitosť má vzťah k celkovému výsledku. Prispieva k posla-
                  hodinami a kompasom.                                                            niu, hodnotám a najvýznamnejším cieľom.
                     Hodiny predstavujú náš časový plán, naše schôdzky a napláno-
                  vané činnosti – je to spôsob, ako sa snažíme riadiť svoje činnosti v ča-     Pri vedení ľudí máme na výber dva základné spôsoby:
                  se. Hodiny hovoria o naliehavých veciach, našom výkone v danom               •  príkazy („prines, podaj“) – manažér defi nuje podriadeným, čo
                  čase, časových harmonogramoch a termínoch.                                      treba, kedy, ako, neustále riadi a kontroluje ich činnosť a nako-
                     Kompas predstavuje vaše sebauvedomenie, poslanie, hodnoty,                   niec sa stáva ich „otrokom“, nemá čas na dôležité veci, je neustále
                  smer, cestu do budúcnosti, teda to, čo je dôležité a aký život žijeme.          v operatíve, jeho podriadení majú nízku motiváciu a často aj aver-
                  Kompas hovorí o dôležitých veciach, vzťahoch a našej efektivite.                ziu voči svojmu nadriadenému – mnohé veci by bez jeho „koman-
                     K problémom dochádza vtedy, keď vzniká rozpor medzi hodi-                    dovania“ vedeli urobiť aj sami, lepšie a rýchlejšie;
                  nami a kompasom, keď to, čo robíme, neprispieva k tomu, čo je                •  spoločné ciele („dávam ti správcovstvo“) – ľudia si spoločne de-
                  v našom živote najdôležitejšie. Nemôžeme robiť to, čo by sme chce-              finujú ciele a rámec na ich dosiahnutie, manažér necháva spolu-

                  li. Cítime sa akoby v pasci, riadení inými ľuďmi alebo situáciami.              pracovníkom voľnosť a priestor pre ich vlastný spôsob riešenia
                  Sme stále v určitej kríze. Akoby sme boli zamotaní do „siete“, nepre-           a plánovanie času. Má viac času na svoju vlastnú prácu, jeho spo-
                  stajne niečo „hasíme“, pričom nikdy si nenájdeme dosť času urobiť               lupracovníci cítia vyššiu zodpovednosť a motiváciu, manažér má
                  to, čo by veci zlepšilo. Cítime sa, akoby náš život žil niekto iný, nie         u nich obyčajne aj vyššiu úctu a rešpekt.
                  my.
             7 • Hodiny a kompas  ný rozdiel medzi úspešnými a neúspešnými ľuďmi je v úlohách, na   Dôležité veci  Naliehavé veci   Nie naliehavé veci
                     Dwight D. Eisenhower kedysi povedal: “To, čo je dôležité, je má-
                  lokedy urgentné. To, čo je naliehavé, je málokedy dôležité.”. Hlav-

                  ktorých pracujú. Môžeme pracovať aj 12 hodín nepretržite a nič vý-
                                                                                                                               Proaktívne úlohy,
                                                                                                     Reaktívne úlohy, krízy,
                  znamné nedokončiť, pretože tieto úlohy neboli dôležité.
                                                                                                                               prevencia, plánovanie –
                                                                                                     hasenie problémov – riešenie
                     Pripomeňme si Wilfreda Pareta, ktorý nás učí, že 20 % úsilia vy-
                                                                                                     reklamácií a neštandardných
                                                                                                                               budovanie systému, rozvoj
                  produkuje 80 % efektu. Dôležité je teda robiť správne veci a nie iba
                                                                                                     situácií, opravovanie chýb,
                                                                                                                               ľudí, inovácie a stratégie
                  robiť veci správne. Wilfredo Pareto zistil, že 20 % obyvateľstva (dnes
                                                                                                     operatíva
                  je to na už len 7 – 8 %) vlastnilo 80 % majetku Tento princíp sa ne-
                  skôr ukázal ako platný v mnohých ďalších oblastiach života – 20 %
                                                                                                     zbytočné formuláre
                  zákazníkov alebo výrobkov znamená 80 % obratu, 20 % pracovníkov
                                                                                                                               z reality, zábava na internete,
                                                                                                                               neúčinné audity a alibizmus,
                                                                                                     a schôdze, byrokracia,
                  urobí 80 % práce, 20 % vašich priorít má za následok 80 % vašich
                                                                                                     riešenie priorít chaotického
                                                                                                                               vytváranie a riešenie umelých
                  výsledkov.                                                                      Nedôležité veci   Priority niekoho iného –   Zabíjači času – únik
                                                                                                                               problémov
                                                                                                     a reaktívneho šéfa, telefóny,
                  Naučme sa odlišovať naliehavé (hodiny) a dôležité veci (kompas):                   maily
                  •  Naliehavá vec si vyžaduje našu okamžitú pozornosť. Často je vi-
          48         diteľná, vyvoláva nátlak, vyžaduje si akciu. Aj keď na ňu ľudia                      Obr. 3. Štyri kvadranty našej práce a výkonnosti   49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54