Page 118 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 118

•  Hovorím to, čo chcú počuť druhí.
                  • Keď sa dá, využijem príležitosť vo svoj prospech (veď to tak robia
                     všetci).
                  • S úsmevom vám „vrazím dýku do chrbta“.
                  Skutočná slušnosť má však iné pravidlá:
                  • Mám rešpekt a úctu k svojim spolupracovníkom, zákazníkom
                     a dodávateľom.
                  • Mám ich rád (naozaj rád).
                  • Hovorím im pravdu (aj keď je nepríjemná).
                  •  Dodržiavam dohody a sľuby.
                  • Platím na čas spravodlivú cenu.
                  •  Priznám si vlastnú chybu.
                  • Nezneužívam svoje postavenie.
                  • Robím dobré veci, aj keď ma nevidia.
                  •  Som mierny, pokorný a čestný.

                     Okolo nás prebiehajú zmeny, ktoré si mnohí podnikatelia ešte              Korene stromu, ktoré mu zabezpečujú stabilitu a prostredníctvom ktorých čerpá
                  nevšimli, iní ich registrujú, ale nevedia, čo majú robiť. Iba niekto-        z pôdy vodu a prijíma minerálne látky, siahajú do úctyhodných hĺbok. Čím hlbšie
                  rí rozpoznali nové trendy a konajú tak, aby ich využili vo svoj pro-         a pevnejšie sa drevina v podklade zakorení, tým má lepšie vyhliadky na prežitie pri
                  spech.                                                                       vyčíňaní poveternostných činiteľov... Podobne je to aj s nami ľuďmi: Čím rozsiahlejšie
                     Za najsilnejšie trendy považujem individualizáciu výrobkov a slu-         a silnejšie sa ukotvíme vo vzťahoch v našich rodinách, pracovných kolektívoch, sused-
                  žieb, presun od globálnej k lokálnej výrobe, odstraňovanie zbytoč-           ských komunitách, tým ľahšie budeme zvládať situácie, výzvy a prekážky, ktoré sa budú
                  ných medzičlánkov medzi tvorcom a zákazníkom, samoobsluhu, di-               pred nami, či si to už želáme, alebo nie, postupne vynárať na nádhernej a jedinečnej
                  gitalizáciu, zdieľanie vecí namiesto ich vlastnenia, sieťovanie, rýchly      ceste zvanej život...
                  nástup mnohých prelomových technológií a materiálov, nová hod-
             13 • Korene  rýchle a nepredvídateľné zmeny, ktoré sa vzájomne prelínajú a sú     sa ešte nestali. Rovnako ťažké je snažiť sa niekoho „motivovať“. Ho-
                  notová orientácia ľudí (generácia Y), nové formy organizácie, mnohé

                  ťažko rozpoznateľné, permanentné turbulencie a neistota, schop-
                                                                                               vorme radšej o strašení, kupovaní ľudí alebo ich manipulácii. Akou-
                  nosť rýchlo pochopiť zmeny, rýchlo sa učiť a inovovať celé podnika-
                  teľské modely.
                                                                                               si módou v dnešnom svete je negativizmus a nadávanie – väčšinou
                     Píšem to preto, lebo mnohé veci, ktoré som sa naučil v škole
                  (strategické plánovanie, predpovedanie budúcnosti, vytváranie „or-
                                                                                               zo strachu a negatívnych myšlienok?

                  ganizačných štruktúr“, definovanie vízií, poslaní a strategických cie-        u tých, ktorí na to majú najmenej dôvodov. Čo dobré môže vzniknúť
                                                                                               Nebudem nikomu radiť, čo má robiť. Každý by si mal nájsť svoju
                  ľov, formátovanie, „motivovanie a kontrolovanie ľudských zdrojov“,           cestu sám. Ja som si pre seba definoval tieto poznámky:


                  riadenie firmy ako stroja, štandardizovanie „najlepších praktík“ a i.)
                  fungujú stále menej alebo vôbec.                                             1.  Žijeme v krásnej dobe. Pravdepodobne žiadna generácia pred
         118         Je ťažké opísať štandardy a „najlepšie“ praktiky na situácie, ktoré       nami nezažila toľko prevratných zmien v priebehu jedného života.   119
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123