Page 119 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 119
• Hovorím to, čo chcú počuť druhí.
• Keď sa dá, využijem príležitosť vo svoj prospech (veď to tak robia
všetci).
• S úsmevom vám „vrazím dýku do chrbta“.
Skutočná slušnosť má však iné pravidlá:
• Mám rešpekt a úctu k svojim spolupracovníkom, zákazníkom
a dodávateľom.
• Mám ich rád (naozaj rád).
• Hovorím im pravdu (aj keď je nepríjemná).
• Dodržiavam dohody a sľuby.
• Platím na čas spravodlivú cenu.
• Priznám si vlastnú chybu.
• Nezneužívam svoje postavenie.
• Robím dobré veci, aj keď ma nevidia.
• Som mierny, pokorný a čestný.
Okolo nás prebiehajú zmeny, ktoré si mnohí podnikatelia ešte Korene stromu, ktoré mu zabezpečujú stabilitu a prostredníctvom ktorých čerpá
nevšimli, iní ich registrujú, ale nevedia, čo majú robiť. Iba niekto- z pôdy vodu a prijíma minerálne látky, siahajú do úctyhodných hĺbok. Čím hlbšie
rí rozpoznali nové trendy a konajú tak, aby ich využili vo svoj pro- a pevnejšie sa drevina v podklade zakorení, tým má lepšie vyhliadky na prežitie pri
spech. vyčíňaní poveternostných činiteľov... Podobne je to aj s nami ľuďmi: Čím rozsiahlejšie
Za najsilnejšie trendy považujem individualizáciu výrobkov a slu- a silnejšie sa ukotvíme vo vzťahoch v našich rodinách, pracovných kolektívoch, sused-
žieb, presun od globálnej k lokálnej výrobe, odstraňovanie zbytoč- ských komunitách, tým ľahšie budeme zvládať situácie, výzvy a prekážky, ktoré sa budú
ných medzičlánkov medzi tvorcom a zákazníkom, samoobsluhu, di- pred nami, či si to už želáme, alebo nie, postupne vynárať na nádhernej a jedinečnej
gitalizáciu, zdieľanie vecí namiesto ich vlastnenia, sieťovanie, rýchly ceste zvanej život...
nástup mnohých prelomových technológií a materiálov, nová hod-
13 • Korene rýchle a nepredvídateľné zmeny, ktoré sa vzájomne prelínajú a sú sa ešte nestali. Rovnako ťažké je snažiť sa niekoho „motivovať“. Ho-
notová orientácia ľudí (generácia Y), nové formy organizácie, mnohé
ťažko rozpoznateľné, permanentné turbulencie a neistota, schop-
vorme radšej o strašení, kupovaní ľudí alebo ich manipulácii. Akou-
nosť rýchlo pochopiť zmeny, rýchlo sa učiť a inovovať celé podnika-
teľské modely.
si módou v dnešnom svete je negativizmus a nadávanie – väčšinou
Píšem to preto, lebo mnohé veci, ktoré som sa naučil v škole
(strategické plánovanie, predpovedanie budúcnosti, vytváranie „or-
zo strachu a negatívnych myšlienok?
ganizačných štruktúr“, definovanie vízií, poslaní a strategických cie- u tých, ktorí na to majú najmenej dôvodov. Čo dobré môže vzniknúť
Nebudem nikomu radiť, čo má robiť. Každý by si mal nájsť svoju
ľov, formátovanie, „motivovanie a kontrolovanie ľudských zdrojov“, cestu sám. Ja som si pre seba definoval tieto poznámky:
riadenie firmy ako stroja, štandardizovanie „najlepších praktík“ a i.)
fungujú stále menej alebo vôbec. 1. Žijeme v krásnej dobe. Pravdepodobne žiadna generácia pred
118 Je ťažké opísať štandardy a „najlepšie“ praktiky na situácie, ktoré nami nezažila toľko prevratných zmien v priebehu jedného života. 119