Page 121 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 121
Zmeny treba brať ako realitu, nemá zmysel strácať čas nadávaním
a energiu strachom. Zmeny treba využiť.
2. Dôležité je byť citlivý na zmeny, sledovať a pochopiť, čo sa deje vo
svete okolo nás a proaktívne konať – učiť sa nové veci, opúšťať staré
a nefunkčné postupy, technológie, hľadať nové riešenia, ktoré ešte
nie sú opísané v knihách.
3. Všetko meníme od seba a musíme to najskôr zvládnuť sami. Ne-
spolieham sa na stimuly a pomoc zvonka, musím pracovať na sebe,
učiť sa potrebné veci a zbavovať sa zlozvykov. To však neznamená
ignorovať pohľady a znalosti druhých ľudí. Informácie a skúsenosti
z celého sveta nám neboli nikdy dostupnejšie ako dnes, v ére interne-
tu a digitalizácie. Mnohí investori sa ma pýtajú, do čoho je dobré in-
vestovať, a majú na mysli rôzne odvetvia alebo technológie. Myslím
si, že najlepšia investícia je do seba samého a svojich ľudí, do rozvoja
znalostí a schopnosti spolupráce – všetko ostatné je k dispozícii, oso-
bitne v období osvojovania vecí.
4. Rýchlosť je v podnikaní kľúčová – je dôležitejšie prísť s nedoko-
nalým riešením v správnom čase, ako mať perfektný produkt nesko- Neraz nás na vysokohorskej turistike zastihne hmla. Blúdenie hustými závojmi hmly
ro. Musíme rozvinúť nové spôsoby inovovania a uvádzania inovácií alebo zdolávanie neprehľadných situácií v našom každodennom živote nás zoceľuje
na trh. Keď defi nuje zákazník, čo chce, tak nás predbehol – boli sme a, paradoxne, posúva dopredu, katapultuje aj na vyššiu hladinu trajektórie nášho po-
pomalší, lebo sme neprišli na to, čo by zákazníka nadchlo alebo prí- zemského života...
jemne prekvapilo.
5. Rýchlosť však neznamená rýchlo bežať, ale skôr pokojne sedieť,
premýšľať, diskutovať, vyhodnocovať, oddeľovať dôležité veci od ve-
cí naliehavých. Nenechať sa strhnúť prúdom vonkajších podnetov
a požiadaviek, nezostať na povrchu, ísť do podstaty a doťahovať veci ko percent našej práce zaberá skutočná práca smerujúca k výsledku
13 • Korene 6. Veci, ktoré sa nemenia, sú ešte dôležitejšie ako tie, ktoré priná- malo byť“. Radšej si napíšem svoje ciele a plán rukou do zápisníka,
do konca – aj najmenšie detaily.
a koľko času venujeme rozprávaniu a opisovaniu toho, „ako by to
ako strácať hodiny prípravou excelu, powerpointu a ich prezentova-
ša turbulentný vývoj okolo nás. Sú to princípy, o ktoré sa môžeme
oprieť, ako zlaté pravidlo (ako chcete, aby ľudia zaobchádzali s vami,
ním na poradách.
tak zaobchádzajte aj vy s nimi) alebo gravitačný zákon.
9. Hľadajme zmysel toho, čo robíme. Podnikateľ by mal zarábať pe-
7. Podstatné je pracovať so spätnými väzbami a signálmi, ktoré do-
stávame. Dôležitejšie ako úspech a uznanie sú skôr pády, neúspe-
málo. Stále viac sa zaoberám tým, čo môže priniesť podnikanie spo-
lupracovníkom vo firme a svetu okolo nás. Inovácia nie je iba nástroj,
chy a negatívne skúsenosti. Často chceme na ne čím skôr zabudnúť niaze a vytvárať zisk, ale ako hlavný zmysel jeho úsilia mi to pripadá
namiesto toho, aby sme ich vyhodnotili, hľadali skutočnú príčinu ako mať viac zákazníkov a vyššie marže, mala by obohacovať tento
a poučili sa. svet a prinášať to, čo sme mu v posledných desaťročiach zobrali –
8. Reči, plány, tabuľky, štandardy, audity a prezentácie nepridávajú dôveru, slušnosť, dobré vzťahy, čistú prírodu, zdravie, bezpečnosť,
120 žiadnu hodnotu – dôležitá je akcia a jej výsledok. Všímajme si, koľ- kvalitu výrobkov, služieb aj našich životov. 121