Page 77 - Uvahy o podnikani
P. 77
pokladať za takých múdrych ako nikdy predtým a boli si istí
svojou pravdou. „Ich úsudky, vedecké vývody a mravné pre-
svedčenia i viera sa im nikdy nezdali byť také neotrasiteľné.
Nakazili sa a zošaleli celé osady, mestá a národy. Všetci boli
zmätení a nechápali sa navzájom, každý si myslel, že iba on
jediný má pravdu...Nevedeli, koho a ako súdiť, nemohli sa
dohodnúť, čo majú pokladať za zlo a čo za dobro. Nevedeli,
koho obviňovať a koho obhajovať. V záchvate akejsi nezmy-
selnej zloby sa navzájom vraždili,“ píše Fiodor Michajlovič
Dostojevskij. Keď si otvorím noviny alebo internet, mám
pocit, že písal o našom svete a o nás.
Joseph Ratzinger k tejto mravnej biede hovorí: „Skutočné
a najťažšie nebezpečenstvo našej doby tkvie práve v nerovno-
váhe medzi technickými možnosťami a mravnou silou. Bez-
pečnosť, ktorú potrebujeme ako predpoklad našej slobody
a našej dôstojnosti, nedosiahneme technickými systémami
kontroly, ale môže vyvierať iba z mravnej sily človeka. Tam,
kde chýba alebo je nedostatočná, sa moc človeka bude stále
viac premieňať na ničivú silu.“ Je veľa zla vo svete, v spoloč-
nosti, v podnikoch i okolo nás. Zlo je však prítomné v kaž-
dom z nás. Benedikt z Nursie sa v čase krízy a úpadku uchýlil
do samoty a očisty a založil mesto, v ktorom ožili pozitívne
sily a nový svet. Pravidlá jeho mníchov nám dodnes ukazujú
cestu z ruín a chaosu.
Tomáš Halík hovorí o kontemplácii, z ktorej vyrastajú
nenásilie a konanie odmietajúce hrať s kartami rozdávanými
zlom. „Satana nemožno zničiť vybombardovaním. Je možné
ho iba vymetať zo sveta tým, že začneme vo svojom svete, vo
svojom srdci a svojom nevedomí – predovšetkým tým, že ho
objavíme ako tieň svojho vlastného ega ako jeho nepriznanú
časť, ktorú tak radi premietame do sveta – na tých druhých,“
79