Page 160 - Uvahy o podnikani
P. 160

hierarchie a byrokracie. Aj v spoločnosti môžeme vytvárať
            decentralizované komunity, ktoré budú globálne prepojené
            informáciami, ale produkovať a spotrebovávať budú lokálne,
            bez zbytočných medzičlánkov a ničenia životného prostredia.
                Myslím si, že problém  je v  rozdelení  moci. Boh nedal
            ľuďom ruky, nohy a hlavu na to, aby celý život kľačali na kole-
            nách a On pracoval za nich, ale nedal im tieto schopnosti
            ani na  to, aby sa hrali na  Boha. Ľudia sú schopní porozu-
            mieť tomu, čoho sú tvorcami, ale nie všetkému, čo je okolo
            nich. Nie som stúpenec Vica (ani Fica) a vnímam to takto
            – Boh dvíha ľudí k vzostupu, oni si však postupne vytvoria
            svojich bohov – hrdinov a napokon sa cíti byť bohom kaž-
            dý z nich. Nastáva rozklad a pád, do ktorého znovu vstupuje
            Boh a všetko sa opakuje. Corso – ricorso.
                Časť ľudí nebude mať šťastie podnikať, získať prácu
            a bude medzi nami stále viac ľudí, ktorí sa nevedia ani sami
            obslúžiť a  budú potrebovať pomoc (starí, chorí, chudob-
            ní). Tu vidím šancu pre nové pracovné príležitosti. Môžeme
            ľuďom pomáhať tak, že im dáme peniaze. Ešte väčšia pomoc
            je, ak im dáme aj seba a časť nášho času a seba.
                Gilbert Keith Chesterton raz napísal: „Ľuďom často vlád-
            nu hodiny, klamári v médiách a tí, ktorí vládnuť nevedia.“
                Dúfam, že táto knižka aspoň trochu prispeje k tomu, že
            budete svoj čas ovládať sami, že si vytvoríte vlastný pohľad
            na svet a svoje miesto v ňom, že sa nenecháte klamať a ovlá-
            dať ľuďmi, ktorí používajú zlú moc. Bol jeden líder, ktorý pyš-
            ných a sebaistých karhal a skláňal sa k ľuďom, ktorí zlyhali.
            Keď chcel, aby ho nasledovali, musel k nim zostúpiť a hovoriť
            ich jazykom. Nepoúčal a nevyužíval svoju autoritu, ale trpez-
            livo vysvetľoval svojim žiakom veci, ktoré nechápali, zabúdali
            a často porušovali. Učil príkladom a na nikoho sa nepozeral



                                      162
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165