Page 115 - Uvahy o podnikani
P. 115
35| Neverte nikomu, blázni
Často sa stretávam s bojmi a intrigami na rôznych prieč-
kach podnikov. Niekedy mám pocit, že tieto aktivity zamest-
návajú ľudí v podniku viac, ako samotná práca. Problémy
a frustráciu si však ľudia nosia z práce aj domov, trápia sa
a znižujú si tak svoju energiu a výkonnosť. Bojových scenárov
je veľa – znepriatelené tábory majiteľov, manažéri súperia-
ci o priazeň hlavného akcionára, vzájomne bojujúce oddele-
nia a jednotlivci. Aj motívy týchto bojov sú rôzne. Od peňa-
zí cez ego, zakrývanie vlastnej neschopnosti, túžbu po sláve
a uznaní, chlapskú márnomyseľnosť až po nedôveru alebo
nenávisť.
Veľmi často ani samotní akcionári nevedia presne defi-
novať svoje ciele, nemajú jasne definované pravidlá a spô-
sobujú vo firme chaos. Niekedy nútia svoje deti, aby prebrali
štafetu a poslušné deti sa im snažia vyhovieť. Výsledkom je,
že často trápia nielen seba, ale aj celé okolie a ničia tak fir-
mu svojho otca. Iným scenárom sú najatí manažéri – profe-
sionáli. Niektorí svoju „profesionalitu“ dokazujú iba tým, že
ukazujú svoju vlastnú dokonalosť, nenahraditeľnosť a tvrdo-
sť. Vyhadzujú nepohodlných pracovníkov, ktorí nie sú ani
lajdáci, ani hlupáci, ale často tí, ktorí prví zbadali, že cisár
je nahý. Systematicky odstraňujú zo svojho okolia ľudí, ktorí
by ich mohli prerásť. Budujú si kult nenahraditeľnosti. Ak je
nejaký manažér nenahraditeľný, je to prvý signál, že ho tre-
ba nahradiť, pretože prvou a hlavnou úlohou manažéra je
vychovať si svojho nástupcu. Nie poskoka a prikyvovača, ale
nástupcu, ktorý zvládne prácu svojho šéfa lepšie ako on sám.
Hodnotiť manažérov podľa toho, čo naučili a ako vychovali
117