Page 20 - Uvahy o podnikani
P. 20

a náš výstup sa skončí neúspechom. Druhou možnosťou je,
            že sa vytrénujeme na extrémne situácie fyzickej záťaže, naj-
            rôznejšie anomálie počasia a  reagovanie na  neočakávané
            situácie v  prírode – zemetrasenie, lavínu, divoké zvieratá,
            zranenie a pod. Kto má lepšiu šancu dosiahnuť cieľ? Stratili
            sme cit pre vnímanie vecí okolo nás. Namiesto toho od stola
            prognózujeme a projektujeme svoju budúcnosť a sme frus-
            trovaní, že naše plány zlyhávajú. Máme oslabenú schopnosť
            vnímať signály a svet okolo seba a hľadáme „múdrosti“ v kni-
            hách a  v  poradenských firmách. Opisujeme svoju budúc-
            nosť na workshopoch a v powerpointoch namiesto použitia
            zdravého rozumu a skutočnej akcie, ktorá niečo konkrétne
            prinesie.
                Aké sú teda prejavy budúceho sveta podnikania, na ktoré
            by sme sa dnes mali pripraviť? Začína outsourcing k zákaz-
            níkovi, ktorý si časť služieb bude robiť sám – od  jedla zo
            švédskeho stola v  reštaurácii cez letenku, bankové prevo-
            dy, fotografie až po  tlač kníh, výrobu domáceho piva ale-
            bo pečenie chleba. Vznikajú lokálne autonómne jednotky,
            v ktorých sa tvorí hodnota – vznikajú kooperatívy, lokálna
            výroba a zásobovanie bez potreby prevážania tovaru tisíce
            kilometrov. Vzniká práca doma, ktorá môže skvalitniť rodin-
            ný  život  a  dáva  možnosť  zapojiť  sa  do  pracovných  sietí  aj
            obyčajným ľuďom na vidieku. Globálne budú znalosti, lokál-
            na realizácia hodnoty. Z reťazca tvorby hodnoty vypadávajú
            všetky „parazitujúce“ prvky – vytvára sa priamy vzťah medzi
            tvorcom hodnoty a jej konzumentom. Lokálne siete umož-
            ňujú adresné a účinné sociálne programy, eliminujú vplyv
            politických strán a globálnej mafie. Ide to pomaly, ale svet
            prestáva akceptovať výrobky a služby, ktoré nie sú ekologic-
            ké. Ak vnímame ekológiu ako vzťah k prostrediu – prírode



                                      22
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25