Page 14 - Uvahy o podnikani
P. 14

pravdu. Chýbajú nám trpezlivosť, skromnosť, ochota čakať
            a vnímať svet očami druhých. Chýba nám slušnosť.
                Ľudí netreba motivovať, oni už prichádzajú motivovaní
            na tento svet. Deti sa učia a dychtivo vnímajú všetko okolo
            seba. Sledujte ich pri hrách a činnostiach, ktoré majú rady.
            Postupne im motivácia ubúda vďaka autoritám, ktorým
            sa musia podriaďovať – učiteľom a  manažérom. Netreba
            dávať ľuďom motiváciu, stačí im ju prestať odoberať – tým,
            že z nich vychovávame ľudské zdroje, a nie ľudské bytosti,
            tým, že im vnucujeme našu predstavu o ich živote a nedáva-
            me im príležitosť nájsť a rozdúchať iskru, ktorú v sebe majú.
            Na otázku, prečo je vo firmách tak málo motivácie, by sme
            sa mohli pýtať aj ináč – prečo je v nich tak veľa demotivácie.
            Na otázku: Prečo je všade toľko násilia a zla? by sme mohli
            odpovedať aj protiotázkou: Prečo je okolo nás tak malo lásky
            a dobra?
                Študujem knižky o slobodných firmách a v jednej z nich
            hľadá manažér Bob Koski z firmy Sun Hydraulics jediné slo-
            vo, ktorým by vyjadril podstatu správnej organizácie firmy.
            Našiel slovo slušnosť a definuje ho ako dar vľúdnosti, súci-
            tu a blahodarnej dobrej vôle. Slušné a skutočne rovnocenné
            zaobchádzanie s ľuďmi vedie k tomu, že sa motivujú sami
            zvnútra, že vidia zmysel v tom, čo robia. Motivácia teda nie je
            vonkajšie pôsobenie na druhého človeka, ale vytváranie pod-
            mienok na to, aby sa mohol slobodne rozvíjať. Už sv. Tomáš
            Akvinský v 13. storočí hovoril o tom, že delegovanie nepre-
            bieha zhora dole, ale naopak. Ľudia zdola presúvajú smerom
            hore tie činnosti a rozhodnutia, ktorými sa nechcú zaobe-
            rať, alebo ktoré presahujú ich schopnosti. Líder sa takto stá-
            va tvorcom podmienok a „nosičom vody“. V knihe sa opisu-
            je firma FAVI, kde návštevník našiel otvorený sklad a pýtal



                                      16
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19