Page 56 - Uvahy o podnikani
P. 56
pozornosť svojou „originalitou“. Na Slovensku vraj vystavuje
nejaký taliansky „umelec“, ktorý zobrazil Svätého Otca Bene-
dikta XVI. v ženskej bielizni. A ďalší, ktorí túžia po publici-
te, mu jeho „diela“ vystavujú. Všetci chcú upútať pozornosť.
Keď nič poriadne neviem, tak urobím najväčšiu hlúposť, aká
mi napadne a oháňam sa originalitou a slobodou. Svätý Otec
Benedikt XVI. je pre mňa najvyšším predstaviteľom našej
Cirkvi a výnimočný mysliteľ. A nejakí úbožiaci si robia slávu
jeho zosmiešňovaním? Ako by sa cítili, keby niekto zobrazil
ich matku alebo babku ako prostitútku a vyhlásil to za ori-
ginálne a slobodné umenie? Budú smerovanie nášho sveta
určovať úchylní šialenci a my budeme velebiť ich „originali-
tu“? Iný „umelec“ robí sochy z mŕtvol. Nebolo by originálnej-
šie rovno zabíjať ľudí v priamom prenose? Kde je hranica?
Dnes je obrovský biznis spojený s hlavnými hriechmi: pýcha
(superluxusný tovar), lakomstvo (finančné bubliny, pôžičky),
závisť (reklamný priemysel, módne časopisy), hnev (počíta-
čové hry, army shopy), smilstvo (pornopriemysel, prostitú-
cia), obžerstvo (reštaurácie ,,zjedz, koľko vládzeš“), lenivosť
(ničnerobenie, užívanie si). Celý deň nás masírujú reklamy
na ich páchanie. Zdá sa, že čím väčšiu hlúposť niekto vymyslí,
tým väčšiu pozornosť médií upúta. Označujú ho za originál-
neho, slobodného a nezávislého človeka. On pritom často
iba verejne zobrazuje svoje choré a úchylné predstavy. Ďalší
mu robia publicitu a organizujú výstavy. Kvalita a obsah nie
sú dôležité, jediným cieľom je pritiahnuť pozornosť za každú
cenu. V Žiline existuje politik, ktorého publicita stúpa tým
viac, čím väčšie hlúposti rozpráva a čím viac alkoholu má
v krvi. Mladá žena chcela predať svoje panenstvo – a hneď
bola v televíznom spravodajstve. Je ľahšie robiť hlúposti a zlé
veci, ako sa presadiť vážnymi a užitočnými činmi. Buďme
58