Page 133 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 133
Prichádza generácia Y (miléniani). Majú dnes 20 až 35 rokov. Ne- žovaniu nákladov, potom tlačia na ľudí alebo ich vyhadzujú z práce,
chcú byť iba poslušné zdroje v kravatách a v korporátnych hierarchi- lebo nemajú objednávky. Keď nič nezaberá, spomenú si znovu na
ách, hľadajú v živote a v práci slobodu a zmysel. Niektorí tvrdia, že inovácie. A tak ďalej. Pozrite sa na obrázok 11 a predstavte si slobod-
nepotrebujú pre šťastný život toľko peňazí ako ich rodičia a úspech ných ľudí v slobodnej firme, kde každý vie robiť svoju prácu, ktorá
nemerajú kariérou, výškou platu, diplomami, certifikátmi a funkcia- ho baví. Pokúsiť sa vytvoriť fi rmu, ktorá bude fungovať ako živý or-
mi. Ináč pristupujú k riešeniu problémov, ináč komunikujú a ináč ganizmus v kruhu stojí za to.
pracujú. Sú kreatívni, nechcú prežiť celý pracovný život v jednej fi r-
me a budove.
Mladí ľudia prestávajú veriť tzv. „autoritám“ vo vysokých funk- Doručenie Zákazníci
ciách v politike, vo veľkých korporáciách i v športových asociáciách. a služby Peniaze
Kedy je
Mnohé škandály a morálne zlyhania im dávajú za pravdu – napr. zákazník
Enron, VW, FIFA a i. Výsledkom je, že si začínajú organizovať ve- spokojný?
ci sami, vytvárajú komunity a stávajú sa podnikateľmi a opravármi Zdroje, Investičné
Ako
Ako
sveta. potenciály využívame Vyvažovanie zarábame nástroje
Vytvorili sme zvláštny technokratický svet. Opisujeme ho šípka- potenciály? a inovovanie peniaze?
mi, ktoré vstupujú a vystupujú z obdĺžnikov, a hovoríme o proce- Dodávatelia, v čase Investori,
soch. Takto však nefunguje ani svet okolo nás, ani podniky. V prí- spolupracovníci Peniaze veritelia
Ako
Peniaze,
rode nie sú vstupy a výstupy, suroviny a odpad. Všetko funguje hodnoty inovovuje-
me?
v kolobehu. Ani žiaden podnik nefunguje tak, že na vstupe niečo Inovačné a partneri a peniaze
Znalosti
zmeníme a na výstupe dosiahneme očakávanú hodnotu. Takto fun-
14 • Učme sa z prírody systém a nefungujú v nej stimuly a „nakopávanie“ technokratických výsledky. Sú však udržované v chode externou energiou, sú riadené
návrhy
gujú iba neživé, strojové systémy, ozubené kolesá a prevody. Podnik
Spolupracovníci
je živý organizmus, ktorý sa adaptuje a mení, aj ekonomika je živý
ekonómov. Všetko funguje v kruhu. Vznikajú nové firmy a vytvárajú
Obr. 11. Podnik funguje v kruhu
hodnoty pre zákazníkov, fi rmy rastú, prepájajú sa a zvyšujú svoju
silu, postupne starnú, byrokratizujú svoje štruktúry, strácajú svo-
ju kreativitu a inovačnú schopnosť, zanikajú a uvoľňujú miesto
Aj podniky fungujúce ako stroje môžu dosahovať obdivuhodné
lepším.
hierarchicky množstvom manažérov, operátorov, inštrukcií a kon-
Aj podnik funguje v kruhu a hľadá rovnováhu, vyvažuje abnor-
mality, citlivo reaguje na svoje prostredie. Nie je to mechanizmus,
trolných mechanizmov. Ľudia v nich nie sú motivovaní znútra, ale
v ktorom mechanici stláčajú tlačidlá a poháňajú ozubené kolesá
k vyšším výkonom. Všetko sa začína a končí u zákazníka. On finan-
štruktúry začínajú byť v dnešnom, rýchlo sa meniacom svete nep-
ružné, pomalé a drahé.
cuje našu firmu. Peniaze od zákazníkov alebo investorov vložíme do
inovácií. Inovácia musí byť prepojená na zákazníkov a vývoj na trhu. stimulovaní zvonka. Tieto strojové hierarchie a lineárne procesné
Kruhy však fungujú aj inde – učenie sa, odovzdávanie znalostí
V ľavej časti obrázku č. 11 máme potenciály – zdroje, ľudí, dodáva- a štafety vo firme. Dostávanie a vracanie hodnoty v ľudskom živote
teľov a pod. A toto všetko by malo fungovať ako živý systém, bez (otec a syn, majster a učeň), výroba a spotreba v kruhu, v ktorom
toho, aby ho niekto neustále „nakopával,” keď niečo nefunguje. Vo sa všetko recykluje a vracia späť. Berme si z prírody, zo života a od
132 firmách sú niekedy situácie, keď manažéri lietajú od procesov k zni- druhých ľudí iba toľko, koľko dokážeme vrátiť. Pracujme v kruhu. 133