Page 131 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 131

a inovátorov v laboratóriách: Najdokonalejšia architektúra, ekopro-
                  dukty a služby, informačné technológie a optimalizačné algoritmy
                  sú v prírode. Príroda je najlepšie sanatórium, wellness, lekáreň, ne-
                  mocnica, škola aj firma na svete. A my homo sapiens sme oproti nej

                  ešte stále malí a hlúpi. Keby sme si aspoň našu malosť a hlúposť uve-
                  domovali a nechceli rozkazovať vetru a dažďu. Správame sa niekedy
                  ako malé dieťa, ktoré zobralo otcovi skrutkovač a pokúša sa opraviť
                  počítač.
                     Napriek tomu, že žijeme možno v najlepšej dobe vývoja ľud-
                  stva, trpia mnohí ľudia v bohatých krajinách depresiami a rôzny-
                  mi závislosťami, nemajú radosť zo života, majú strach z terorizmu,
                  vojen, chorôb a globálnych zmien. V chudobnejších častiach sveta
                  zase ľudia umierajú na nedostatok vody, jedla, liekov a v lokálnych
                  násilnostiach. Stav života ľudí na Zemi nezodpovedá technológiám,
                  ktoré ľudstvo vyvíja a má v rukách. Sme opojení technickými mož-
                  nosťami, poznávame vesmír, ľudský mozog, lietame stále rýchlejšie
                  a stále dlhšie trate, ale zabúdame, čo znamená byť človekom. Celý
                  vývoj spoločnosti akoby sme podriadili peniazom a technologické-             Súrodenci sovčatá-trojčatá pôtika kapcavého, polnočného to lesného tvora, sa držia
                  mu vývoju. Orientujeme sa na rýchle dosiahnutie ambicióznych eko-            po opustení hniezda pospolu, aby nesťažovali svojim rodičom vyhľadávanie každého
                  nomických cieľov, ale ignorujeme niekedy spôsoby ich dosiahnutia,
                                                                                               zvlášť, keď ich potrebujú nakŕmiť, schovávajúc sa najmä počas dňa v hustých a nepre-
             14 • Učme sa z prírody  láska, nádej, viera, statočnosť, odvaha, pokora, striedmosť, súcit ale-  druhu spoločenského života, ktorý sa má rozvíjať. Technokratická
                                                                                               hľadných korunách stromov pred potenciálnymi predátormi...
                  ktoré idú proti princípom tohto sveta. Ničíme tak prírodu a životy
                  miliónov ľudí. Kde sú v našich manažérskych slovníkoch slová ako
                  bo spolupatričnosť?
                     Okrem štúdia najnovších technologických trendov by som všet-
                                                                                               paradigma panuje aj v ekonomike a politike; zvlášť „ekonomika ak-
                  kým nadšencom týchto zmien odporúčal aj knižku Laudato si. Nena-
                  písal ju žiaden futurológ, ekonóm, prognostik alebo technologický
                                                                                               ceptuje každý technologický pokrok kvôli zisku.“
                  guru. Jej autorom je pápež František. V encyklike zazneli tieto otáz-
                                                                                                  Nedostatočné poznanie môže človeka ohroziť, ale veľké poznanie
                                                                                               bez silného charakteru ho môže zničiť. Žijeme vo svete, kde infor-
                  ky: „S akým cieľom sme prišli na tento svet? S akým cieľom pracuje-
                                                                                               mácie explodujú, nové znalosti prichádzajú stále rýchlejšie, ale zo
                  me a zápasíme? Prečo nás táto zem potrebuje?“
                     A prichádzajú myšlienky, ktoré presne defi nujú náš problém:
                                                                                               a charakteru. Šéf automobilky, ktorý odstúpil pre podvody, dostane
                     „Technológia dáva tým, ktorí majú vedomosti a predovšetkým
                  ekonomickú moc na ich využitie, znepokojivú vládu nad celým
                                                                                               desiatky miliónov eur a obyčajných pracovníkov za jeho chyby pre-
                                                                                               pustia. Je to normálne? Potom sa nečudujme, že sa priepasť medzi
                  ľudským rodom a nad celým svetom... Globalizácia technokratickej             vzdelávania aj života vytláčame vedenie k hodnotám, rozvoj integrity
                  paradigmy: dominujúca technokratická mentalita chápe celú sku-               bohatými a chudobnými na svete stále zvyšuje.
                  točnosť ako predmet, ktorým možno manipulovať bez obmedzenia.                   S. Covey povedal: Môžeme sledovať evolúciu vo vede a niekedy
                  Je to redukcionizmus, ktorý zahŕňa všetky rozmery života. Tech-              „revolúciu“, ale bez humanity vidíme len vzácne malý, skutočný ľud-
         130      nológia nie je neutrálna: vykonáva „rozhodnutia týkajúce sa istého           ský pokrok. Všetky staré nespravodlivosti a bezprávia sú stále s nami.  131
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136