Page 30 - Po,aly ďalej zájdeš
P. 30

ľuďom. Akcionári tohto podniku služieb „štátu“ by boli vlastní ob-
                  čania, ktorým by štát vyplácal vlastné zisky.
                     Nesmieme sa báť odvážne vykročiť do nového sveta, klásť si otáz-
                  ky, ktoré si „šéfovia“ dnešného sveta ani nevedia predstaviť, a hľadať
                  odpovede, ktoré v učebniciach ekonomiky a riadenia podnikov urči-
                  te nenájdeme. Opakovanie výhovoriek a nezmyslov nám nepomôže,
                  iba odvážne hľadanie pravdy a porozumenie Slovu života.
                     Mnohí ľudia študujú knihy o úspešnom podnikaní a živote, vy-
                  mýšľajú stratégie a plány. Snažia sa predpovedať budúcnosť a čo
                  najlepšie sa na ňu pripraviť. Svet sa však mení tak rýchlo, že to
                  stratégom a plánovačom často nevychádza. Prerábajú svoje analýzy,
                  prognózy a akčné plány, snažia sa vyhnúť riziku a výsledkom je, že
                  stoja na mieste – s hromadou nepoužiteľných a nepoužitých analýz
                  a plánov. A iní ľudia, napríklad v Číne, Kórei, Vietname, Malajzii
                  alebo Singapure idú dopredu, urobia prvý krok, vyhodnotia ho, pri-
                  pravia druhý krok a vykročia.
                     Kroky sú pohyb a proaktivita. Umožňujú nám posunúť sa ďalej,
                  lepšie spoznať prostredie a pripraviť sa na kroky, ktoré budú nasle-
                  dovať. Jednotlivými krokmi sa pohybujeme k cieľu, nesprávne kro-
                  ky môžeme opraviť a vykročiť znova, učíme sa, získavame znalosti
                  a skúsenosti. Plánovanie bez vykročenia znamená stáť na mieste bez
                  toho, aby sme sa videli dopredu, niečo nové sa naučili, posilnili sa
                  a kráčali ďalej. Je to pasivita, reaktivita, obava z chýb a budúcnosti, je
                  to to najhoršie, čo môžeme v dnešnej dobe robiť – nerobiť nič a stáť
             4 • Proaktivita  skúsenosti a praktiky druhých, nie je to nezodpovedné riskovanie,    Vrabce sú neobyčajne družné vtáčatá, ktoré sa navzájom dobre znášajú, hoci sa to na-
                  na mieste.
                     Kráčať a hľadať vlastnú cestu neznamená ignorovať teórie, dobré

                  hazardovanie ani nejaké náhodné skúšanie a opravovanie. Je to ob-
                  javovanie, učenie sa a pohybovanie sa dopredu – v podnikaní aj vo
                                                                                               vonok človeku príliš nezainteresovanému na živote prírody nemusí tak vôbec javiť. Hu-
                  svojom osobnom rozvoji.
                                                                                               riavk v kŕdli či divoká naháňačka týchto operených vidieckych šarvancov, zomknutých
                     Svet sa mení. Už to nie je ten stabilný a predvídateľný svet, o akom
                  písali knihy učitelia strategického manažmentu a podnikania. Mno-
                                                                                               sť, na gazdovskom dvore po trajektórii kopírujúcej cikcakovitú dráhu guľového blesku,
                  hé zmeny sú nepredvídateľné a veľmi rýchle. Keď vstupujete do ne-
                                                                                               nie sú vonkoncom znamením nejakých nezhôd či nebodaj hašterenia, to iba takýmto
                  známeho prostredia, je ťažké správne naplánovať 100 krokov. Môže-            do formácie v tvare „klbka“, meniaceho podchvíľou hustotu, konzistenciu, tvar i veľko-
                                                                                               nápadným akusticko-vizuálnym spôsobom si príslušníci vrabčieho rodu medzi sebou
                  te však urobiť prvý krok. On nemôže byť nesprávny, lebo je prvý. Tak         utužujú priateľské vzťahy. Vzornej symbióze príslušníkov vo vrabčích komunitách by
                  ako u dieťaťa, ktoré sa učí chodiť, písať, alebo u podnikateľa, ktorý        sme sa mali pripodobniť aj my ľudia, a to tak v kontexte nášho spolužitia v rodinách,
                  sa pokúša o úspech u svojho prvého zákazníka. Je to jednoducho               pracovných kolektívoch, v komunitách dedín, miest, ako aj štátov...
          30      prvý krok. Môžeme sa vrátiť a vykročiť iným smerom, ale už máme
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35